Fortum kokeilee CO2-poistoa Ruotsin voimalaitoksessaan

Lehdistötiedote

Fortum Värme (yhteisomistuksessa Tukholman kaupungin kanssa) on allekirjoittanut sopimuksen norjalaisen Sargas AS:n kanssa hiilidioksidin poistamiseen tarkoitetun koelaitteen asentamisesta Tukholman Värtanin voimalaitokselleen. Kokeiltava teknologia poistaa CO2-päästöt 95-prosenttisesti.

Koelaitteen asennus alkaa toukokuussa ja koejakson tuloksia saadaan vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Kokeen tavoitteena on testata CO2-poistotekniikka pesemällä hiilidioksidi savukaasuista imeyttäen ne kaliumkarbonaattiin.

- Kokeiltavaksi tuleva tekniikka on erityisen mielenkiintoinen paineistetun polton jälkeen tapahtuvana hiilidioksidipoistona. Hiiltä polttoaineenaan käyttävässä Värtanin yhdistetyssä sähkön- ja lämmöntuotantolaitoksessa hyödynnetään paineistettua polttoteknologiaa, jonka ympäristöominaisuudet ovat hyvät. Mutta uuden teknologian avulla voimme taas ottaa askeleen eteenpäin, sanoo Fortum Värmen teknologiapäällikkö Eva-Katrin Lindman.

- Yli 40 % maailman sähköstä saadaan tänä päivänä hiilellä käyvistä voimalaitoksista. Hiilivarannot ovat moninkertaiset maakaasuun ja öljyyn nähden ja lisäksi hiilen hyödyntäminen on edullisempaa. Hiilen alhaisempi hinta mahdollistaa myös hiilidioksidin poistotekniikan kohtuulliset käyttökustannukset, korostaa Sargasin toimitusjohtaja Henrik Fleischer.

Poistoteknologian ovat kehittäneet Sargas yhteistyössä Tukholman kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ja Siemensin kanssa. Koelaitos valmistetaan Norjassa ja kuljetetaan toukokuussa Värtanin voimalaitokselle asennettavaksi kesän huoltoseisokin aikana. Koekäyttöjakso kestää noin neljä viikkoa ensi syksynä.

- Saamme kokemusta ja luomme perustaa täysimittaisen CO2-poistoa käyttävän laitoksen toiminnalle. Näin voimme vaikuttaa päästöjen vähentämiseen tähtäävien tekniikoiden kehitystyöhön ja kaupallistamiseen, ja siten omalta osaltamme myös kasvihuonekaasujen vähentämiseen ja hiilidioksidineutraalin energiantuotannon kehittämiseen, korostaa Eva-Katrin Lindman.

Koe on osa Fortumin tutkimus- ja kehitysohjelmaa, joka tähtää puhtaiden hiiliteknologioiden kehittämiseen Fortumin voimalaitoksille.

Fortum Oyj
konserniviestintä