Fortum mukaan arvostettuun Climate Leadership -indeksiin

Lehdistötiedote

Fortum on valittu parhaimpaan Best in Class -luokkaan ilmastonmuutokseen liittyvien haasteiden hallinnassa tänään julkistettavan Carbon Disclosure Projectin (CDP) raportin mukaan. CDP on maailmanlaajuinen yli 315 institutionaalisen sijoittajan yhteisö, jolla on yhteensä yli 41 biljoonan dollarin varallisuus. Raportti koostuu Financial Timesin FT500-listayhtiöiden vastauksista CDP:n lähettämään kyselyyn.

Raportissa Fortum on valittu ensimmäistä kertaa mukaan maailmanlaajuiseen Climate Disclosure Leadership Indexiin (CDLI), johon valitut yritykset ovat alansa parhaita ilmastonmuutoksen hillintään sitoutuneita ja ilmastoasioistaan raportoivia yrityksiä. Fortumin kokonaispistemäärä on 95 pistettä sadasta ja sijoitus indeksissä on toinen energiayhtiöiden joukossa. Fortum on myös indeksin ainoa pohjoismainen sähkö- ja lämpöyhtiö. CDLI:ssä on mukana 68 parasta yhtiötä FT500-listalta.

"Pääsymme Climate Leadership -indeksiin on hieno osoitus pitkäjänteisestä työstämme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Olemme jo nyt Euroopan vähiten hiilidioksidipäästöjä aiheuttavia energiayhtiöitä - ja panostuksemme ilmastomyötäiseen energiantuotantoon jatkuu", kiteyttää Fortumin toimitusjohtaja Mikael Lilius.

Fortum on asettanut tiukat tavoitteet tuottamansa sähkön ja lämmön hiilidioksidipäästöille. Sähköntuotannossa uusi tavoite on alentaa hiilidioksidin ominaispäästöjen viiden vuoden keskiarvo alle 80 grammaan kilowattituntia kohti (g/kWh) vuoteen 2020 mennessä. Lämmöntuotannossa Fortumin tavoitteena on alentaa päästöjä kullakin kaukolämpöalueella vähintään 10 % vuoden 2006 arvosta vuoteen 2020 mennessä.

Kaikkia tutkimukseen osallistuvia yhtiöitä verrataan alan muihin yrityksiin, jotta sijoittajat voivat vertailla, mitkä yritykset raportoivat parhaiten ilmastoasioistaan. Yrityksiä arvioidaan 100 pisteen arvosteluasteikolla ja ne yhtiöt, jotka saavat yli 85 pistettä, pääsevät mukaan Climate Leadership -indeksiin. CDLI:ssä mukana olevat yritykset ovat alansa parhaita ilmastonmuutokseen liittyvien riskien ja mahdollisuuksien hallinnassa sekä kasvihuonekaasujen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden laadussa ja tehokkuudessa.

“Fortum erottuu alan muista yrityksistä edukseen raportoimalla avoimesti ilmastoasioistaan. Näin sijoittajat voivat arvioida yhtiön valmiutta ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin", sanoo CDP:n toimitusjohtaja Paul Dickinson.

CDP kartoittaa yritysten kasvihuonekaasupäästöihin liittyviä riskejä ja niiden vaikutuksia muun muassa yritysten kilpailutilanteeseen, talouteen ja yrityskuvaan. CDP julkaisi nyt jo viidennen kerran globaalin FT 500 -raportin, jossa on mukana 500 johtavaa yritystä kaikkiaan 1 300 tutkimuksessa mukana olleen yrityksen joukosta. Pohjoismaisia yrityksiä tutkimuksessa oli 125 ja suomalaisia 23.

Fortum Oyj

Lisätietoja: