Fortum ostaa venäläiseltä TVEL-konsernilta ydinpolttoaineen Loviisaan

Lehdistötiedote

Fortum hankkii vuoden 2008 alusta alkaen kaiken Loviisan ydinvoimalaitoksessa käytettävän ydinpolttoaineen venäläiseltä TVEL-konsernilta. Sopimus kattaa ydinpolttoainetoimitukset Loviisan voimalaitoksen molempien yksiköiden käyttöiän loppuun. Sopimusta edelsi Fortumin järjestämä kansainvälinen tarjouskilpailu.

Venäläistä ydinpolttoainetta on toimitettu Loviisan voimalaitokselle koko sen 30-vuotisen toiminnan ajan. Yksi polttoainetoimittajista on ollut TVEL-konserni.

"Yhteistyö venäläisten ydinpolttoaineen toimittajien kanssa on sujunut hyvin, ja olemme erittäin tyytyväisiä nyt solmittuun toimitussopimukseen. Sen avulla varmistamme kilpailukykyisen polttoaineen saannin Loviisan ydinvoimalaitokselle sen käyttöiän loppuun asti", sanoo johtaja Tapio Kuula.

TVEL-konserni on Venäjän johtava ydinpolttoaineen valmistaja, se toimittaa polttoainetta 73 reaktoriin Venäjällä ja vie polttoainetta 13 maahan.

Fortum Oyj
konserniviestintä