FORTUM OSTI LISÄOSUUDEN KLAIPEDOS ENERGIJA -LÄMPÖYHTIÖSTÄ LIETTUASSA

Fortum on ostanut 14,73 % osuuden liettualaisesta Klaipedos Energijasta Stadtwerke Leipzig GmbH:lta 29 helmikuuta, 2008. Osakeoston jälkeen Fortum omistaa yhtiöstä 19,63 %.

AB Klaipedos Energija tuottaa ja jakelee kaukolämpöä Klaipedan kaupungin ja Gargzain alueen asukkaille ja teollisuudelle. Enemmistön (75 %) yhtiöstä omistaa Klaipedan kaupunki. Yhtiön liikevaihto on noin 27 miljoonaa euroa, lämmön myynti noin 1 terawattituntia (TWh) ja sähkön myynti noin 20 gigawattituntia (GWh).

Osakeosto tukee Fortumin kasvustrategiaa Liettuan lämpömarkkinoilla ja paikallisen sähkön ja lämmön yhteistuotannon (CHP) kehittämistä. Fortum ja Klaipedan kaupunki ovat perustaneet AB Fortum Klaipeda -nimisen yhtiön CHP-potentiaalin hyödyntämisen valmistelemiseksi.

Klaipedan kaupungissa on 200 000 asukasta ja se on Liettuan kolmanneksi suurin kaupunki. Kaupunki on yksi maan nopeimmin kasvavista ja sen satama on toiseksi suurin Baltiassa.

Fortum on toiminut Liettuassa vuodesta 2003 alkaen. UAB Fortum Heat Lietuva tuottaa ja jakelee kaukolämpöä kahden tytäryhtiönsä kautta Svenciniun and Joniskion alueilla. Tuotannossa käytetään pääasiassa biopolttoaineita ja maakaasua. Fortum omistaa myös UAB Fortum Ekosiluman, joka tuottaa ja myy biopolttoaineita.

Fortum Oyj

Lisätiedot: