Fortumin ja Valion energiayhteistyö jatkuu Seinäjoella

Uusi energiantoimitussopimus vuoteen 2022 saakka

Fortum Lämpö Oy ja Valio Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Fortum rakentaa uuden lämpölaitoksen Valion Seinäjoen tehtaan yhteyteen. Kotimaisia polttoaineita kuten puuta ja turvetta käyttävä laitos valmistuu vuoden 2007 aikana. Valion Seinäjoen tehdas käyttää noin 85 gigawattituntia energiaa vuodessa. Rakennettavan uuden lämpölaitoksen teho on 12 megawattia ja se tuottaa yli 80 % Seinäjoen tehtaan tarvitsemasta höyrystä ja lämmöstä. Raskasta polttoöljyä käyttävä nykyinen lämpölaitos jää täydentämään ja varakapasiteetiksi uuden laitoksen valmistuttua. Valiolla on Suomessa 15 tuotantolaitosta. Seinäjoen tehtaalla valmistetaan ravintorasvoja, tuoretuotteita sekä maitojauheita. Tehtaan tuotannosta menee vientiin yli puolet ja tehdas työllistää noin 400 henkilöä. Fortum toimittaa lämpöenergiaa useimmille Valion tuotantolaitoksille ja kylmäenergiaa kolmelle Valion tuotantolaitokselle. Vuosittainen energianmyynti Valiolle koko maahan on noin 470 gigawattituntia. Fortum Heat Viestintä Lisätietoja Reijo Kärki, aluepäällikkö, Fortum Lämpö Oy, puh. 050 452 5323 Esa Mäkipelto, tekninen päällikkö, Valio Oy, puh. 050 384 0831