Huoli ilmastomuutoksesta näkyy sähkösopimuksen valinnassa

- Fortum muuttaa myös Espoon sähkösopimukset ympäristösähköksi

Fortumin asiakasmäärän kehitys Suomessa jatkui positiivisena myös vuonna 2006. Uusiutuvilla energialähteillä tuotettu sähkö on yhä suositumpi asiakkaiden valinnoissa.

Fortumin kasvatti Suomen sähkön myyntiasiakkaidensa määrää sekä kotitalous- että yrityssektorilla vuonna 2006. Yhtiön sähkönhinta oli erittäin kilpailukykyinen läpi vuoden ja tälläkin hetkellä Fortum on eräs edullisimmista valtakunnallisista sähkönmyyjistä.

Eniten loppuvuodesta kasvoi toistaiseksi voimassa olevien Fortum Kesto -sopimusten määrä. Fortum Kesto on 100-prosenttisesti uusiutuvilla energialähteillä tuotettua Suomen Luonnonsuojeluliiton sertifioimaa Norppasähköä.

- Perinteisesti sähköntoimittajaa vaihtaneet sähkönkäyttäjät ovat valinneet määräaikaisen sähkösopimuksen. Fortumilla selvästi kasvava suuntaus on, että uudet asiakkaat valitsevat ympäristömerkityn toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Tulkitsemme tilanteen niin, että sähkönkäyttäjät haluavat valinnoillaan tukea ympäristömyötäistä kehitystä nyt kun hintakaan ei ole esteenä, Erkki Kari-Koskinen Fortum Marketsista kertoo.

Fortum on päättänyt reagoida nopeasti asiakkaiden toiveisiin. Tavoitteena on vielä tämän kevään aikana muuttaa myös Fortum Espoon toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset Norppasähköksi.

Fortum on suurin ympäristömerkityn sähkön myyjä Suomessa, pelkästään norppasähköasiakkaita on yli 200 000. Lisäksi suuri osa yhtiön yritysasiakkaista ostaa vesivoimalla tuotettua sähköä.

- Suomalaiset saavat uutta tietoa ilmastomuutoksesta lähes päivittäin. Myös kuluneen talven säätila herättää varmasti ajatuksia. Tietoisuuden lisääntymisen myötä uskomme norppasähköasiakkaidemme määrän vahvaan kasvuun vuoden 2007 aikana, Erkki Kari-Koskinen toteaa.

Fortum Markets myy sähköä ja siihen liittyviä palveluja yli 1,3 miljoonalle kotitalous - ja yritysasiakkaalle Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Fortum Marketsin asiakkaista yli 60 prosenttia ostaa ympäristömerkittyä sähköä. Fortum on Pohjoismaiden suurin ympäristömerkityn sähkön myyjä ja johtava yhtiö myös EU:ssa.

Fortum Oyj
konserniviestintä

Lisätietoja:
Erkki Kari-Koskinen, liiketoimintayksikön johtaja, Fortum Markets, puh. 050 453 6547