• Fortum Sverige/

Ilmoitus konsernisuhteen, arvopaperimarkkinalain mukaisen lunastusvelvollisuuden sekä osakeyhtiölain mukaisen lunastusoikeuden syntymisestä

Fortum on tänään toteuttanut E.ON Finland Oyj:n osakkeita koskevat kaupat E.ON Nordic AB:n ja Espoon kaupungin kanssa ja saanut omistukseensa yhteensä 15.598.424 E.ON Finlandin osaketta. Fortumin ostettua kaikki sekä Espoon kaupungin että E.ON Nordicin omistamat E.ON Finlandin osakkeet, saa Fortum haltuunsa 99,8 % E.ON Finlandin osakkeista yhteishintaan noin 750 miljoonaa euroa. Lisäksi E.ON Nordic AB:n kaupan yhteydessä on sovittu kaikki E.ONin ja Fortumin väliset tähän liittyvät avoimet kysymykset, minkä seurauksena Fortum on suorittanut E.ONille yhteensä 16 miljoonaa euroa. Espoon kaupungin ja Fortumin kaupan yhteydessä Fortum on puolestaan suorittanut Espoon kaupungille korkoa kauppahinnalle yhteensä 1.914.576 euroa. Kauppojen toteutuminen merkitsee, että Fortumista on tänään tullut E.ON Finlandin emoyhtiö. Fortumille on syntynyt arvopaperimarkkinalain 6 luvun 6 §:n mukainen velvollisuus tehdä lunastustarjous muille E.ON Finlandin osakkeenomistajille. Fortum tulee julkistamaan lunastustarjouksen arviolta 30.6.2006. Fortumille on lisäksi syntynyt osakeyhtiölain 14 luvun 19 §:n mukainen oikeus lunastaa muiden E.ON Finlandin osakkeenomistajien osakkeet. Fortum tulee käyttämään lunastusoikeuttaan ja esittämään lunastusvaatimuksen E.ON Finlandin hallitukselle arviolta 28.6.2006. Fortum tulee hakemaan E.ON Finlandin osakkeen julkisen noteerauksen lopettamista Helsingin Pörssissä saatuaan kaikki E.ON Finlandin osakkeet omistukseensa. Tämän arvioidaan tapahtuvan syksyn 2006 aikana. Fortum Oyj Carola Teir-Lehtinen Viestintäjohtaja Lisätietoja: Viestintäjohtaja Carola Teir-Lehtinen, puh. 050 542 4118 Talousjohtaja Juha Laaksonen, puh. 050 452 4519 Jakelu: E.ON Finland Oyj Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet