Tilanne Ruotsin ydinvoimalaitoksilla

Lehdistötiedote

Ruotsin ydinvoimaviranomainen (Statens kärnkraftsinspektion, SKI) tiedotti 14.9. korjaavista toimenpiteistä, joita se edellyttää ennen kuin Forsmarkin ydinvoimalaitoksen 1- ja 2-yksiköt voidaan käynnistää uudestaan. Forsmark ilmoitti analysoivansa tilanteen, ja tiedottavansa sen jälkeen käynnistyksen aikataulusta. Parhaillaan laitoksessa tehdään asiaan liittyviä testejä. Forsmarkin 3-yksikkö toimii normaalisti. Oskarshamnin 2-yksikkö on saanut SKI:lta luvan käynnistyä vuosihuollon jälkeen, jonka tänään on ilmoitettu päättyvän 23.9.2006. Yksikkö käynnistyy vuosihuollossa asennetun uuden generaattorin testijaksolla, jonka aikana se toimii noin 30 % teholla. 1-yksikön odotetaan käynnistyvän varasähköjärjestelmien muutostöiden jälkeen vuoden vaihteessa. 3-yksikkö toimii normaalisti. Fortumille suunnittelemattomien seisokkien aiheuttama tuotannon menetys on tähän asti ollut noin 0,7 TWh. Tämä on korvattu kokonaan lauhdetuotannolla, jonka kokonaiskapasiteetti on noin 1 500 MW. Forsmarkin 1-yksikkö suljettiin 25.7. laitoksen varavoimajärjestelmässä havaitun vian vuoksi. Myös Oskarshamnissa suljettiin 1-yksikkö, koska siinä on samantyyppinen varavoimajärjestelmä. Forsmarkin ja Oskarshamnin 2-yksiköt ovat olleet suunnitellussa vuosihuollossa osan pysäytysaikaa. Vuosihuoltojen yhteydessä niihin on tehty tarkastuksia ja muutostöitä. Ydinvoimalaitos Yksikkö 1 Yksikkö 2 Yksikkö 3 Fortumin omistusosuus Forsmark 1 016 MW 951 MW 1 190 MW 22,2 % Oskarshamn 467 MW 602 MW 1 153 MW 43,4 % Helppo tapa seurata Ruotsin ydinvoimatilanteen kehitystä on sähköpörssi Nord Poolin kotisivuilta www.nordpool.no. Fortum Oyj Konserniviestintä Lisätietoja: Johtaja Pekka Päätiläinen, Fortum Generation, puh 050 453 2740