Akut lisäävät uusiutuvan energian kapasiteettia Ruotsissa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 16.5.2019

Fortum vahvistaa Forshuvudin voimalaitosta Ruotsissa yhdistämällä vesivoimaan suuren määrän litiuminoni-akkuja. Tämän innovaation myötä pohjoismaisesta vesivoimasta tulee entistäkin luotettavampi ja voimakkaampi energiamuoto tulevaisuuden energiajärjestelmää rakennettaessa. Akut vähentävät myös jakeluverkon häiriöitä sekä voimalaitoksen kulumista.

Fortum on ottanut käyttöön akkuja Forshuvudin vesivoimalaitoksella, joka sijaitsee Borlängen ja Dalälven-joen läheisyydessä Taalainmaalla, Ruotsissa. Nyt sähköverkkoon yhdistetyt akut tukevat vesivoimaa ja parantavat vesivoiman säätövoimaa. Voimalaitokseen yhdistettyjen litiuminoni-akkujen varastointikapasiteetti on kokonaisuudessaan 6,2 MWh ja täysimääräinen antoteho 5 MW.

Vesivoima on tärkein uusiutuvan energian tuotantomuoto Pohjoismaissa. Norjassa vesivoima kattaa 96 % koko sähköntuotannosta, Ruotsissa 50 % ja Suomessa 10-20 %. Samaan aikaan muiden uusiutuvien energiamuotojen osuus energiantuotannossa on nopeassa kasvussa Pohjoismaissa. Ruotsi on parhaillaan valmistautumassa energiajärjestelmän muutokseen, ja tavoitteena on siirtyminen 100 % uusiutuvaan energiaan vuoteen 2040 mennessä. Lisäksi tavoitteena on energian viennin lisääminen ja mahdollistaminen Ruotsin naapurimaihin.

“Tarvitsemme riittävän määrän toimivaa ja luotettavaa säätövoimaa Pohjoismaiseen energiajärjestelmään. Forshuvudin voimalaitokselle asennetut akut vahvistavat pohjoismaisen energiajärjestelmän säätökapasiteettia. Samaan aikaan parannamme entisestään ilmaston kannalta kestävää energialähdettä”, kehitysjohtaja Tatu Kulla sanoo.

Akkujen ansiosta voimalaitoksen verkkoon syöttämään tehoon voidaan tehdä muutoksia sekunneissa. Tämä tasapainottaa sähköjärjestelmässä lisääntyneitä nopeita tuotantomuutoksia, joita esimerkiksi lisääntyvä tuulivoiman käyttöönotto aiheuttaa. Akut parantavat vesivoimalaitoksen roolia tuotannon ja kapasiteetin tasapainottajana, joka on yksi vesivoiman päähyödyistä.

Nopeat tuotantomuutokset vesivoimalaitoksilla kuluttavat niiden mekaanisia osia ja lyhentävät koko laitoksen käyttöikää. Akkujen avulla laitoksen turbiinien ja generaattoreiden kulumista voidaan hidastaa.

”Tämä on ainutlaatuinen ratkaisu, jonka avulla energian tuottaminen on varmempaa ja kestävämpää. Tavoitteenamme on sijoittaa innovaatioihin, jotka tukevat vesivoimalaitoksiamme ja vahvistavat ilmaston kannalta kestävää energiantuotantoa”, sanoo Fortumin vesivoimatuotannosta vastaava johtaja Toni Kekkinen.

Akkuja testattiin kevään aikana, ja testituloksiin oltiin tyytyväisiä. Akkujen suorituskyky vastasi suunnitteluvaiheen arvioita suorituskyvyn eri osa-alueilla.

Forshuvudin voimalaitoksen akkujen asentamisessa on hyödynnetty Fortumin Järvenpään CHP-voimalaitokselle kaksi vuotta sitten asennetuista akuista saatua kokemusta. Forshuvudin voimalaitoksen akkuprojektiin on investoitu noin 3 miljoonaa euroa.

Tatu Kulla, kehitysjohtaja, Fortum Oyj, puh. 0400 294 499

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi