ELY-keskuksen rahoituksen vuonna 2022 saaneet Oulujoen vesistön moninaiskäyttöhankkeet

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 3.5.2022

Oulujoen moninaiskäytön puitesopimuksen (OUMO) toteutumisesta vastaava ohjausryhmä on päättänyt vuonna 2022 rahoitettavista kehityshankkeista. Tänä vuonna Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskuksilta rahoituksen sai 8 erilaista Oulujoen virkistyskäytön edistämiseen tähtäävää OUMO-hanketta.

Vapaaehtoisten OUMO-hankkeiden tavoitteena on parantaa vesistön tilaa ja monipuolistaa virkistyskäyttömahdollisuuksia voimakkaasti säännöstellyllä Oulujoen vesistöalueella.

ELY-keskukset myönsivät rahoitusta seuraaville OUMO-hankkeille vuonna 2022

• Taimenen kotiutusistutusten seuranta Hupisaarten puroissa 2019–2023, vuoden 2022 työt, Oulu
  • Saarelanputaan vedenlaadun ja vesienhallinnan selvitys ja toimenpidekartoitus, Oulu
  • Kaupunginojan kunnostus, selvitys kalannousun mahdollistamisesta Kaupunginojaan, Oulu
  • Lohenpoikasten istutushanke 2022, Muhos, Utajärvi ja Vaala
  • Montan kalojen kiinniottolaitteen käyttö ja ylisiirrot 2022, Muhos, Utajärvi ja Vaala
  • Ylisiirrettyjen lohien lisääntymisen seuranta 2022–2023, vuoden 2022 työt, Muhos, Utajärvi ja Vaala
  • Metelin uimaranta-alueen laituri ja rakenteet, Paltamo
  • Saukkoniemen alueen kunnostus, Hyrynsalmi

Kajaanin kaupunki valmistelee Ounasjoen ruoppauksen suunnitteluhanketta. Rahoituspäätöstä hankkeelle ei ole tehty. Muhoksen kunnan hankkeen, Muhosjoen kunnostus vaihe 1, toteutus siirtyi vuodelta 2021 vuodelle 2022.  Ely-keskusten rahoittamien hankkeiden lisäksi Fortum osallistuu yhteistyössä Kajaanin kaupungin kanssa Önkkörin alueen jatkokehittämiseen.

Vuonna 2021 toteutetut Oulujoen virkistyskäyttömahdollisuuksia parantaneet OUMO-hankkeet

• Lohenpoikasten istutushanke 20202021, vuoden 2021 työt, Muhos, Utajärvi ja Vaala
  • Toteutettavuusselvitys kutualueen rakentamiseksi Montan kalanviljelylaitoksen alapuolelle, Muhos
  • Montan kalojen kiinniottolaitteen käyttö ja ylisiirrot 2021, Muhos, Utajärvi ja Vaala
  • Luonnonvarakeskuksen toteuttama taimenen kotiutusistutusten seurantahanke Oulun Hupisaarten puroissa 20192023, vuoden 2021 työt, Oulu
  • Oulussa vesiensuojelurakenteen toteuttaminen Juurusojan/Kaupunginojan varteen, Oulu
  • Hirvenniemen veneiden tankkauslaituri, Sotkamo
  • Melontalaiturit, Sotkamo
  • Paltaniemen sataman jätehuoneen rakentaminen, Kajaani

Oulujoen vesistön puitesopimuksessa (OUMO) ovat mukana yksitoista Oulujoen vesistöalueen kuntaa, Fortum Power and Heat Oy, Oulun Energia sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskukset. Puitesopimuksen osapuolet voivat tehdä hanke-esityksiä OUMO:n ohjausryhmälle, joka kokoontuu vuosittain syksyllä päättämään seuraavan vuoden rahoituksesta. Rahoitettavaksi voidaan hyväksyä muun muassa säännöstelyhaittoja vähentäviä ja vesistöjen ympäristöoloja parantavia hankkeita. Suurin rahoittaja on Fortum, joka rahoittaa OUMO-hankkeita vuosittain noin 150 000 eurolla. ELY-keskusten vuosittainen raami on yhteensä 80 000 euroa ja Oulun Energian 30 000 euroa. Lisäksi kunnilla on hankkeissa omarahoitusosuus.

Raija Kärenlampi, ympäristökoordinaattori, Fortum, raija.karenlampi@fortum.com, +358 40 484 3067

Susanna Juntunen, vesitalousasiantuntija, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, susanna.s.juntunen@ely-keskus.fi, +358 295 038 305

Timo Piirainen, vesitalousasiantuntija, Kainuun ELY-keskus, timo.piirainen@ely-keskus.fi+358 295 023 877

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy