ELY-keskuksen rahoituksen vuonna 2024 saaneet Oulujoen vesistön moninaiskäyttöhankkeet

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 16.4.2024

Oulujoen moninaiskäytön puitesopimuksen (OUMO) toteutumisesta vastaava ohjausryhmä on päättänyt vuonna 2024 rahoitettavista kehityshankkeista. Tänä vuonna Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskuksilta rahoituksen sai 10 erilaista Oulujoen virkistyskäytön edistämiseen tähtäävää OUMO-hanketta.

Vapaaehtoisten OUMO-hankkeiden tavoitteena on parantaa vesistön tilaa ja monipuolistaa virkistyskäyttömahdollisuuksia voimakkaasti säännöstellyllä Oulujoen vesistöalueella.

ELY-keskukset myönsivät rahoitusta seuraaville OUMO-hankkeille vuonna 2024:

• Taimenten seuranta Hupisaarten puroissa 2024-2025, vuoden 2024 työt, Oulu

• Merikosken alueen hankkeiden toteuttamiskelpoisuuden selvittäminen, Oulu

• Lohenpoikasten istutushanke 2024, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Montan kalojen ylisiirtolaitteen käyttö ja ylisiirrot 2024, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Ylisiirrettyjen lohien lisääntymisen seuranta 2024 - 2025, vuoden 2024 työt, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Alasvaeltavien lohi- ja meritaimensmolttien koepyynti 2024 - 2025, vuoden 2024 työt, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Kirkkosaaren uimaranta-alueen ja venelaiturin kunnostaminen (hanke- ja toteutussuunnittelu), Muhos

• Hietaniemen veneenlaskuluiska, Ristijärvi

• Septityhjennyspisteen ja huoltolaiturin rakentaminen Nuasjärven eli ns. ylävesien puolelle Kajaaniin

• Kätönlahdenpuiston lammen kunnostus, Kajaani

Vuonna 2023 toteutetut OUMO-hankkeet:

• Lohenpoikasten istutushanke 2023, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Montan kalojen ylisiirtolaitteen käyttö ja ylisiirrot 2023, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Ylisiirrettyjen lohien lisääntymisen seuranta 2022-2023, vuoden 2023 työt, Muhos, Utajärvi ja Vaala

• Manamansalon Soiluanniemen eroosiosuojaushanke, Vaala

• Taimenen kotiutusistutusten seuranta Hupisaarten puroissa 2019-2023, vuoden 2023 työt, Oulu

• Saarelanputaan kunnostustoimenpiteet, Oulu

• Hartaanselän kalastuslaiturin suunnittelu, Oulu

• Uimalaituri Jätkänpuistoon, Suomussalmi

• Hietaperän venesataman kunnostaminen, Kuhmo

• Teollisuustien veneranta, Sotkamo

• Uimatien veneranta, Sotkamo

• Ounasjoen ruoppaus, suunnittelu, Kajaani

• Kalkkisillan kalastuslaituri, Kajaani

• Kirppuniemen venesataman kunnostaminen, Kajaani

Vuonna 2023 saatettiin myös loppuun Metelin uimaranta-alueen laituri ja rakenteet -hanke Paltamossa.

ELY-keskusten rahoittamien hankkeiden lisäksi Fortum osallistui yhteistyössä Muhoksen kunnan kanssa Muhoksen Lemmenpolun lähtöalueen kunnostukseen viihtyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi.

Oulujoen vesistön puitesopimuksessa (OUMO) ovat mukana yksitoista Oulujoen vesistöalueen kuntaa, Fortum Power and Heat Oy, Oulun Energia Oy sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskukset. Puitesopimuksen osapuolet voivat tehdä hanke-esityksiä OUMO:n ohjausryhmälle, joka kokoontuu vuosittain syksyllä päättämään seuraavan vuoden rahoituksesta. Rahoitettavaksi voidaan hyväksyä muun muassa säännöstelyhaittoja vähentäviä ja vesistöjen ympäristöoloja parantavia hankkeita. Suurin rahoittaja on Fortum, joka rahoittaa OUMO-hankkeita vuosittain noin 150 000 eurolla. ELY-keskusten vuosittainen raami on yhteensä 80 000 euroa ja Oulun Energian 30 000 euroa. Lisäksi kunnilla on hankkeissa omarahoitusosuus.

Katri Hämäläinen, ympäristöpäällikkö, Fortum, puh. +358 40 162 3901
Susanna Juntunen, vesitalousasiantuntija, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. +358 295 038 305
Timo Piirainen, vesitalousasiantuntija, Kainuun ELY-keskus, puh. +358 295 023 877

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi