Fortum, DCNS ja AW-Energy käynnistävät aaltovoiman koehankkeen Ranskan Bretagnessa

LEHDISTÖTIEDOTE 19.9.2013

Fortum, ranskalainen meriteollisuusalan suuryritys DCNS ja AW-Energy ovat allekirjoittaneet aaltovoiman tutkimusta ja kehitystä koskevan yhteistyösopimuksen. Osana sopimusta yhtiöt ryhtyvät yhdessä kehittämään 1,5 megawatin aaltovoiman koehanketta Ranskan Bretagnessa. Aaltovoimahankkeen tekniseksi ratkaisuksi on valittu AW-Energyn WaveRollerTM.

Fortum vastaa hankekehityksestä ja omistaa aaltovoiman koepuiston. DCNS puolestaan vastaa koepuistoalueen kehittämisestä ja koepuiston rakentamisesta. Hankkeeseen valittu WaveRollerTM  -teknologia on suomalaisen AW-Energyn kehittämä ja patentoima ratkaisu.

Fortumin, DCNS:n ja AW-Energyn sopimus on jatkoa Fortumin ja DCNS:n vuonna 2011  aloittamalle aaltovoiman tutkimus- ja kehitysyhteistyölle.

"Aaltovoiman koehankkeemme on eurooppalainen liitto, jossa kohtaavat paras suomalainen ja ranskalainen uusiutuvan energian osaaminen.Tässä hankkeessa yhdistyvät Fortumin osaaminen hiilidioksidittomassa sähköntuotannossa, DCNS:n merienergian teollinen osaaminen ja AW-Energyn teknologiaratkaisu. Voimme yhdessä Bretagnen aluehallinnon tukemana kehittää uutta uusiutuvaa energiaa Euroopalle”, sanoo Fortumin Power-divisioonan johtaja Matti Ruotsala.

"Nyt solmittu  yhteistyösopimus on tärkeä askel WaveRollerTM -teknologian kaupallistamisessa. Pystymme hyödyntämään DCNS:n erikoisosaamista muun muassa vedenalaisen insinöörityön alalla sekä Fortumin tietotaitoa uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämisessä”, toteaa AW-Energyn toimitusjohtaja John Liljelund.

Fortumin pitkän aikavälin tavoite Ranskassa on osallistua uusiutuvan energian kehittämiseen. Aaltoenergian kehitystyön lisäksi Fortum on aiemmin ilmoittanut aikeensa osallistua tulevaan vesivoimakonsessioiden tarjouskilpailuun Ranskassa.

Risto Penttinen, johtaja, Strategic Ventures, Power-divisioona, Fortum Oyj,p. 040 746 6589
Mikko Iso-Tryykäri, projektipäällikkö, Fortum, Power-divisioona, p. 050 453 2650
John Liljelund, toimitusjohtaja, AW-Energy Oy, p. 0400 681 061

Fortum ja aaltovoima
Fortum on ollut aktiivisesti kehittämässä aaltoenergiaa vuodesta 2007 alkaen. Yhtiö on tänä aikana ollut mukana rahoittamassa AW-Energyn WaveRollerTM-teknologian kehitystyötä. Ruotsalaisen Seabased AB:n kanssa Fortum rakentaa parhaillaan 10 megawatin aaltovoimapuistoa Ruotsin länsirannikolle Sotenäsiin. Kyseessä on yksi maailman suurimmista aaltovoiman koehankkeista.

AW-Energy ja WaveRollerTM
WaveRollerTM on aaltovoimateknologia, jonka toimintaperiaate perustuu merenpohjaan lähelle rantaa asennettavaan saranoituun paneeliin. Rannalla olevaan sähköverkkoon liitettävä paneeli muuttaa aaltojen edestakaisen liikkeen (surge-ilmiön) sähköenergiaksi. Suomalainen AW-Energy on WaveRollerTM –teknologian kehittäjä.