Fortum: Yhdysvaltojen poisjäänti Pariisin ilmastosopimuksesta on pettymys

VERKKOUUTINEN 2.6.2017

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin ilmoitus vetäytyä ilmastosopimuksesta on pettymys, joskin tilannetta osattiin odottaa G7-kokouksen perusteella.

Eilinen päätös ei tule kaatamaan Pariisin sopimusta, mutta näyttää huonoa esimerkkiä ja saattaa hidastaa Yhdysvaltojen omia päästövähennystoimia. Toisaalta esimerkiksi uusiutuvan energian investoinnit ovat Yhdysvalloissa muutenkin melko pitkälti tapahtuneet yritysten toimesta ja osavaltiotason politiikkaohjauksen seurauksena. Vaikuttaa siltä, että Yhdysvalloissa yksittäiset osavaltiot jatkavat omia toimiaan ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.
Emme Fortumissa pidä todennäköisenä, että Yhdysvaltojen poisjäännillä on kovin suurta vaikutusta uusiutuvan energian investointeihin Yhdysvalloissa tai globaalisti. Uusiutuvan energian, erityisesti tuuli- ja aurinkovoiman kustannukset ovat laskeneet nopeasti ja ne ovat jo monin paikoin perinteisiä tuotantoteknologioita edullisempia.
Vaikka presidentti Trumpin hallinnon päätös saattaa joissain tapauksissa lisätä epävarmuutta ilmastonmuutosta hillitsevien toimien edistämiseen, näyttää se myös hitsaavan kansainvälistä yhteisöä enemmän yhteen ja lujittaa muiden maiden sitoutumista päästövähennyksiin.
Fortumin tavoitteena on visiomme “For a cleaner world” mukaisesti johtaa muutosta kohti vähäpäästöistä energiajärjestelmää ja resurssien optimaalista käyttöä. Tehtävänämme on vauhdittaa muutosta uudistamalla energiajärjestelmää, parantamalla resurssitehokkuutta ja tarjoamalla älykkäitä ratkaisuja. Uskomme tähän tulevaisuuteen yhtä vahvasti tänään kuin eilenkin.
Myös Energiateollisuus ry on ottanut 2.6. kantaa Yhdysvaltojen poisjääntiin Pariisin ilmastosopimuksesta.
Esa Hyvärinen, johtaja, yhteiskuntasuhteet, puh. 040 826 2646
Kari Kankaanpää, ilmastoasioiden päällikkö, puh. 050 453 2330