Fortum aloittaa aurinkoenergian tuotannon Intiassa hankkimalla 5 megawatin aurinkovoimalaitoksen

LEHDISTÖTIEDOTE 11.6.2013

Fortum on ostanut aurinkokennoteknologiaan perustuvan voimalaitoksen Luoteis-Intiasta Rajasthanin osavaltiosta. Yhtiön lyhyen aikavälin tavoitteena on hankkia pienimuotoisen sähköntuotannon avulla kokemusta erilaisista aurinkoteknologioista ja Intian sähkömarkkinoista.

"Aurinkoenergia sopii hyvin osaksi Fortumin muuta päästötöntä tuotantoa, ja uskomme sen näyttelevän tärkeää osaa tulevaisuuden vähähiilisessä energiajärjestelmässä", sanoo Fortum India Pvt. Ltd:n toimitusjohtaja Matti Kaarnakari. "Aurinkoenergia on voimakkaan kehityksen alue sähköntuotannossa ja sen osuus kasvaa suhteellisen nopeasti. Teknologian nopean kehityksen ansiosta aurinkoenergia voi suotuisissa markkinaolosuhteissa olla kilpailukykyistä tukkusähkömarkkinoilla ilman tukia jo muutaman vuoden kuluessa."

Nyt hankitun voimalaitoksen tekninen nimelliskapasiteetti on 5,4 megawattia ja vuosituotanto noin 9 gigawattituntia. Voimalaitos on rakennettu osana Intian valtion uusiutuvan energian investointiohjelmaa Jawaharlal Nehru National Solar Missionia, jonka tavoitteena on lisätä aurinkoenergiaan perustuvaa sähköntuotantokapasiteettia 22 gigawattia vuoteen 2022 mennessä. Laitos on ollut tuotantokäytössä vuoden ajan ja sen tuottamalle sähkölle maksetaan valtion uusiutuvan energian investointiohjelman mukaisesti markkinahintaa korkeampaa takuuhintaa 25 vuoden ajan. Takuuhinnat ja ajanjakso on määritelty investointien riittävän tuoton varmistamiseksi.

"Intia on yksi kiinnostavimmista maista aurinkoenergian kehityksen kannalta. Suotuisan maantieteellisen sijainnin lisäksi Intialla on kunnianhimoisia aurinkoenergiaan liittyviä suunnitelmia niin kansallisesti kuin osavaltiotasollakin", Kaarnakari jatkaa.

Lyhyellä aikavälillä Fortumin suunnitelma on investoida yhteensä joitakin kymmeniä miljoonia euroja aurinkoenergiaan perustuvaan sähköntuotantoon ja kehittää näin osaamistaan Intiassa. Nyt tehty hankinta on näistä ensimmäinen.

Matti Kaarnakari, toimitusjohtaja, Fortum India Pvt. Ltd., tel. +91 852 769 4501
(New Delhi +2.5h)
Helena Aatinen, viestintäjohtaja, konserniviestintä, puh. 040 548 6675

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi