Fortum Battery Recycling Oy ja AMG Lithium GmbH allekirjoittivat aiesopimuksen kierrätetyn litiumin jatkojalostuksesta

Fortum Battery Recycling Oy ja AMG Lithium GmbH ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen litiumsuolojen kierrättämisestä ja niiden jatkojalostamisesta akkuihin sopivaksi litiumhydroksidiksi.

Saksalainen AMG Lithium GmbH on AMG Critical Materials N.V:n tytäryhtiö ja kuuluu sen AMG Clean Energy Materials -osastoon. Yhtiö rakentaa parhaillaan uutta litiumhydroksidin tuotantolaitosta Saksan Bitterfeldiin, ja tavoitteena on jatkokäsitellä siellä Fortumin Harjavallan uudesta hydrometallurgisesta kierrätyslaitoksesta saatuja kierrätettyjä litiumsuoloja.

”Olemme löytäneet AMG Lithiumissa kumppanin, joka jakaa kanssamme saman vision tulevaisuudesta ja on yhtä sitoutunut vastuullisuuteen sekä akkusektorin hiilijalanjäljen pienentämiseen. On hienoa, että voimme nyt käynnistää yhteistyön”, sanoo Fortumin Tero Holländer, akkukierrätysliiketoiminnan johtaja, Fortum Battery Recycling.

”Yhteistyö AMG:n kanssa on myös hieno esimerkki vasta avatun Harjavallan laitoksemme merkityksestä Euroopan akkukierrätysteollisuudelle samalla kun Euroopan akkuarvoketjussa pyritään vähentämään riippuvuutta tuontiraaka-aineista. Kierrätettyjen akkuraaka-aineiden kysyntä kasvaa ja tarvetta on uusille tehokkaille sekä vastuullisille ratkaisuille. Tämän aiesopimuksen ansiosta Fortum on ensimmäinen yhtiö, joka voi tarjota todellisia suljetun kierron ratkaisuja auto- ja akkuteollisuudelle Euroopassa”, Holländer jatkaa.

Fortumin uusi kaupallisen mittakaavan hydrometallurginen laitos Harjavallassa pystyy tehokkaasti ottamaan talteen arvokkaita metalleja vanhoista sähköautojen akuista ja kierrättämään niiden toimitusketjussa syntyneitä jätejakeita. Aiesopimuksessa on sovittu Fortumin talteen ottaman litiumtuotteen toimittamisesta AMG Lithiumille jatkojalostusta varten.

”Aiesopimuksemme on tärkeä uusi askel kohti itsenäistä ja vastuullista litiumin toimitusketjua Euroopassa”, sanoo Stefan Scherer, AMG Lithium GmbH:n toimitusjohtaja. ”Odotamme innolla yhteistyötä Fortumin kanssa parantaaksemme Euroopan akkujen kierrätys- ja litiumin toimitusketjua ja vähentääksemme sen hiilijalanjälkeä.”

Lisätietoa:

Tero Holländer, Akkukierrätysliiketoiminnan johtaja, Fortum Battery Recycling, tero.hollander@fortum.com, puh. +358 40 861 5071

Michele Fischer, AMG Critical Materials N.V., mfischer@amg-nv.com, puh. +1 610 975 4979

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Fortum Battery Recycling
Fortum Battery Recycling on osa Fortumin liiketoimintaportfoliota ja on erikoistunut sähköautojen akkujen sisältämien arvokkaiden metallien kierrätykseen. Fortumin vähähiilisen akkujen kierrätysratkaisun avulla akuista voidaan kierrättää yli 80 % ja akkujen mustasta massasta löytyvistä arvokkaista metalleista 95 % saadaan takaisin kiertoon. fortum.com/batteryrecycling

AMG Lithium
AMG:n tavoitteena on tarjota kriittisiä materiaaleja ja niihin liittyviä prosessointiteknologioita edistämään vähähiilisempää maailmaa. AMG:n toiminnan keskiössä on energian varastointiin tarvittavien materiaalien, kuten litiumin, vanadiinin ja tantaalin tuotanto ja kehittäminen. Lisäksi AMG:n tuotteisiin lukeutuvat korkean tason järjestelmät ilmailu- ja avaruusteollisuuden moottorien hiilijalanjäljen pienentämiseksi sekä kriittiset materiaalit useiden eri loppukäyttömarkkinoiden vähähiilisyyden edistämiseksi.

AMG on globaali toimija, joka työllistää 3 600 työntekijää. Yhtiöllä on tuotantolaitokset Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Meksikossa, Brasiliassa, Intiassa, Sri Lankassa ja Mosambikissa, sekä myynti- ja asiakaspalvelutoimistot Japanissa (www.amg-nv.com).