Fortum Charge & Drive aloittaa yhteistyön brittiläisen Franklin Energyn kanssa

LEHDISTÖTIEDOTE 3.5.2017

Fortum Charge & Drive ja Franklin Energy ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhteistyön aloittamisesta. Yhteistyön myötä Franklin Energy voi tarjota asiakkailleen sähköautojen latauspalveluja Iso-Britanniassa ja hallinnoida kasvavaa latausverkostoaan.

Franklin Energyn tavoitteena on Fortum Charge & Driven tarjoaman pilvipalvelun avulla laajentaa sähköautojen latausverkostoaan Iso-Britanniassa sekä kehittää palvelustaan entistäkin kilpailukykyisempi ja käyttäjäystävällisempi.

Fortum Charge & Drive -pilvipalvelun piiriin tulee Franklin Energyn olemassa olevat sähköautojen latauspisteet sekä tulevaisuudessa kaikki uudet latauspisteet. Franklinilla on latauspisteitä useilla paikkakunnilla Iso-Britanniassa, ja sen tarkoituksena on rakentaa merkittävä määrä uusia latauspisteitä sekä operoida muiden omistuksessa olevia pisteitä. Franklinin tavoitteena on, että vuoden 2017 loppuun mennessä jokaisesta Iso-Britannian suuremmasta kaupungista löytyy sähköautojen latauspiste.

“Valitsimme Fortum Charge & Driven kumppaniksemme kahdesta syystä. Ensinnäkin Charge & Drive on johtava toimija sähköautojen lataamisessa Pohjoismaisella markkinalla, jossa sähköautoja on suhteellisen paljon, ja siten kokemusta koko arvoketjusta verkoston rakentamisesta asiakaspalveluun. Toiseksi Charge & Drive on yhteensopiva jo yli 15 eri latauspisteiden valmistajan laitteiden kanssa. Se
mahdollistaa myös Franklinille joustavuuden latauspisteiden valinnassa ja nopeuden uusien teknologioiden käyttöönotossa”, sanoo Robert Byrne, Franklin Energyn toimitusjohtaja ja perustaja.

Viime vuodet ovat osoittaneet, että sähköautojen latauspisteiden perustaminen ja operoiminen vaatii kehittyneitä ja luotettavia ratkaisuja sekä asiakaslähtöisiä käyttö- ja tukijärjestelmiä. Sähköautoilijat odottavat reaaliaikaista tietoja latauspisteiden sijainnista ja varaustilanteesta sekä yksinkertaisia ratkaisuja maksamiseen. Fortum Charge & Drive -pilvipalvelu vastaa näihin vaatimuksiin ja mahdollistaa lisäksi latauspisteiden valvonnan ja päivittämisen etänä sekä tarjoaa helpon ratkaisun maksamiseen latauspisteillä.

“Olemme tyytyväisiä, että Franklin valitsi meidät kumppanikseen. Iso-Britannia on nopeasti kehittyvä markkina, ja uskomme että yhteistyömme tuo lisäarvoa sen kautta että järjestelmäämme voi liittää erityyppisiä ja eri valmistajien latauspisteitä. Järjestelmässä on valmiudet myös yhteentoimivuuteen eri latausverkostojen välillä. Me odotamme innolla oman pohjoismaisen kokemuksemme yhdistämistä Franklinin paikalliseen osaamiseen sekä uudenlaisen palvelun tarjoamista Franklinin kuluttaja- ja yritysasiakkaille”, kehitysjohtaja Rami Syväri Fortum Charge & Drivestä sanoo.

Rami Syväri, kehitysjohtaja, Fortum Charge & Drive, mobile +358 40 7095566
Robert Byrne, toimitusjohtaja ja perustaja, Franklin Energy, mobile +44 (0)7818403566, www.franklinenergy.co.uk

Kuvia lehdistölle:

Fortum Charge & Drive
Fortum Charge & Drive on edelläkävijä sähköautojen latauspalveluiden tarjoamisessa ja toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa. Latausverkosto koostuu Pohjoismaissa yli 1200 latauspisteestä. Suomessa latauspisteitä on 90, joista 34 on pikalatauspisteitä. Latauspisteiden sijainnit löytyvät karttapalvelusta map.chargedrive.com. Fortum Charge & Drive tarjoaa myös edistyneen pilvipohjaisen palveluratkaisun latauspalveluoperaattoreille ja latausinfrastruktuuriin sijoittaville toimijoille.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi