Fortum etenee sitoumuksessaan asettaa Science Based Targets -aloitteen (SBTi) mukaiset ilmastotavoitteet

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 4.4.2024

Fortum on käynyt läpi due diligence -prosessin toimitettuaan virallisen sitoumuskirjeen Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi) ja on sitoutunut asettamaan yhtiön laajuiset lyhyen ja pitkän aikavälin tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet.

Maailmanlaajuiset kasvihuonekaasupäästöt on vähennettävä puoleen vuoteen 2030 mennessä ja nettonollatavoite on saavutettava vuoteen 2050, jotta ilmaston lämpeneminen pysähtyy 1,5 asteeseen. Koska lähes kolme neljäsosaa tämän päivän globaaleista päästöistä liittyy energiaan, energiasektorin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on avainasemassa ilmastonmuutoksen torjumisessa.

"Energia-alalla on keskeinen rooli maailmantalouden hiilestä irtautumisessa ja Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Fortum on yksi Euroopan puhtaimmista sähköntuottajista, ja meillä on ainutlaatuinen kyky tuottaa puhdasta energiaa suuressa mittakaavassa. Haluamme edesauttaa puhdasta energiasiirtymää asettamalla kunnianhimoiset ilmastotavoitteet SBTi:n nettonolla-standardin mukaisesti", sanoo Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo.

Sitoutuminen SBTi-aloitteeseen on merkittävä askel Fortumin kestävän kehityksen työssä ja tärkeä osa yhtiön strategian toteuttamista. Sitoutuminen SBTi-aloitteeseen on osoitus Fortumin kunnianhimoisista tavoitteista vähentää kasvihuonekaasupäästöjä niin omassa toiminnassa kuin yhtiön arvoketjussa, mikä mahdollistaa siirtymisen vähähiiliseen talouteen. Fortum keskittyy toimittamaan puhdasta energiaa luotettavasti ja edistämään hiilidioksidipäästöjen vähentämistä pohjoismaisessa teollisuudessa.

Fortum ilmoitti jo maaliskuussa 2023 julkistamassaan strategiassa, että se sitoutuu SBTi-tavoitteisiin. Fortum jatkaa nyt työtä kehittämällä siirtymävaiheen suunnitelmaa ja määrittelemällä lyhyen ja pitkän aikavälin päästövähennyspolun ja -tavoitteet SBTi-kriteerien mukaisesti ja validoituna. Fortumin ympäristötavoitteet päivitetään vastaamaan SBTi:n nettonollastandardia päästövähennystavoitteiden määrittelyn yhteydessä. Siirtymävaiheeseen kuuluu hiilestä luopuminen ja päästöjen vähentäminen Fortumin omassa toiminnassa ja sähkönmyynnissä.

Science Based Targets (SBTi) on kansainvälinen aloite, jonka avulla yritykset voivat asettaa kunnianhimoiset ja uusimpaan tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet. Aloite on CDP:n, YK:n Global Compactin, Maailman luonnonvarainstituutin (WRI) ja WWF:n yhteistyöhanke ja yksi We Mean Business -koalition sitoumuksista.

Lisätietoja Fortumin kestävän kehityksen toiminnasta ja alustavasta siirtymäsuunnitelmasta Kestävän kehityksen raportissamme ja verkkosivuillamme.

Fortum Oyj Viestintä

Tomas Qvickström, Kestävän kehityksen johtaja, Fortum
Puh: 050 453 6298, tomas.qvickstrom@fortum.com

Fortum NewsDesk:
Puh: 040 198 2843 Ma–pe: 9.00–17.00
newsdesk@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista, ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi