Fortum investoi merkittävästi patoturvallisuuteen Ruotsissa

Fortum panostaa Ruotsissa patoturvallisuuteen. Yhtiö investoi vuosien 2021-2025 välillä hieman yli 450 miljoonaa kruunua (noin 45 miljoonaa euroa) Forshuvudin vesivoimalaitoksen parannustöihin.

Forshuvudin vesivoimalaitos sijaitsee Daljoen (ruotsiksi Dalälven) varrella. Yli satavuotiaalle laitokselle suunnitellaan laajamittaisia parannustöitä. 1920-luvulta peräisin olevalle laitokselle tehtiin viimeisimmät peruskorjaukset vuosina 1990 ja 1998.  Käynnistyvässä projektissa yhteistyötä Fortumin kanssa tekee ruotsalainen rakennusyhtiö NCC.

Forshuvud on tärkeä osa Ruotsin energiajärjestelmää. Laitoksen teho on 44 MW ja vuositasolla se tuottaa sähköä noin 229 GWh. Investoinnilla Fortum haluaa ylläpitää laitosta turvallisena uusiutuvan sähköntuottajana jatkossakin.

Toissavuonna Fortum asensi suuren akun Forshuvudin yhteyteen tukemaan sähköverkon vakautta. Akkuratkaisu mahdollistaa sähköverkon säätelemisen jopa muutaman sekunnin viiveellä. Ratkaisu tekee vesivoimasta entistäkin luotettavamman energiamuodon. Akut myös vähentävät jakeluverkon häiriöitä sekä voimalaitoksen kulumista.

"Tällaiset investoinnit ovat ratkaisevia, jotta vesivoima saadaan pidettyä Ruotsin hiilidioksidipäästöttömän sähköntuotannon kulmakivenä", sanoo Fortumin vesivoimatuotannosta vastaava johtaja Toni Kekkinen.

Nyt käynnistyvä uudistushanke tukee energiansaannin luotettavuutta ja vakautta. Daljoen alajuoksulla on raskasta teräs- ja paperiteollisuutta, joille vakaa sähkönsaanti on välttämätöntä.

"Tämä investointi lisää patoturvallisuutta. Se tuo turvaa vesivoimalaitoksemme työntekijöille ja lähellä olevalle ympäristölle. On hienoa saada NCC yhteistyökumppaniksi projektiin, joka takaa laitoksen tehokkaan ja luotettavan toiminnan tulevaisuudessakin”, Kekkinen jatkaa.

Fortum News Desk, newsdesk@fortum.com, +358 40 1982843

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi

Avainsanat: