Fortum investoi noin 225 miljoonaa euroa hukkalämmön talteenottohankkeisiin Espoossa ja Kirkkonummella

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 21.6.2023 KLO 15.30

Fortum on päättänyt noin 225 miljoonan euron investoinneista Espoo Clean Heat -ohjelman hankkeisiin vuosina 2023–2027. Hankkeet edistävät dekarbonisaatiota ja lisäävät kestäviä hukkalämpöön perustuvia ratkaisuja pääkaupunkiseudulla. Fortumin kaukolämpö Suomessa tuotetaan hiilettömästi jo vuonna 2025 ja hiilineutraalisti ennen vuotta 2030. Merkittävä osa ohjelman tavoitteista voidaan saavuttaa hyödyntämällä Microsoftin Espooseen ja Kirkkonummelle suunnitteilla olevien suurten datakeskusten hukkalämpöä. Fortumin ja Microsoftin välinen hukkalämpöön liittyvä yhteistyö julkistettiin maaliskuussa 2022.

Investointi sisältää hukkalämpöä talteen ottavien lämpöpumppulaitosten rakentamisen Espoon ja Kirkkonummen datakeskusalueille sekä noin 15 kilometriä uutta tai uudistettua kaukolämpöputkistoa. Hankkeen 225 miljoonan euron kokonaisinvestoinnista noin 170 miljoonaa euroa kohdistetaan vuosille 2023–2025. Siitä noin 90 miljoonaa euroa luokitellaan Fortumin kasvuinvestointeihin, ja se sisältyy konsernin ilmoitettuihin 800 miljoonan euron kasvuinvestointeihin vuosille 2023–2025. Fortumin vuosien 2023–2025 kasvuinvestointien arvioidaan olevan kokonaisuudessaan enintään 1,5 miljardia euroa.

"Tämä investointipäätös on merkittävä askel kohti tavoitettamme tuottaa kaukolämpö hiilineutraalisti jo vuonna 2029. Kun Microsoftin datakeskusten hukkalämpöä saadaan talteen ja kierrätetään Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten kaukolämpöverkkoon, se korvaa jäljellä olevat fossiiliset polttoaineet lämmöntuotannossa. Tämä myötävaikuttaa ylivoimaisesti eniten kaukolämmön hiilineutraaliuteen. Koko tuotantokapasiteetin ollessa käytössä lämpöpumppulaitosten avulla saavutetaan 400 000 tonnin pysyvä vuotuinen hiilidioksidipäästöjen vähennys ja tuotetaan 40 % lämmöntarpeesta kaukolämpöverkon alueella", sanoo Fortumin Suomen kaukolämmityksen ja -kylmän liiketoiminnan vt. johtaja Timo Piispa.

Fortumin lämmöntalteenoton rakentaminen molemmilla datakeskusalueilla alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä ja lämmöntuotannon ilma-vesilämpöpumpuilla ja sähkökattiloilla arvioidaan alkavan vuoden 2025 loppuun mennessä. Espoon hankkeen investointipäätös edellyttää kaavoituslupaa Espoon kaupungilta. Kirkkonummen hankkeen tontin asemakaava on jo hyväksytty.

Microsoftin datakeskushankkeiden aikataulu tarkentuu, kun ympäristövaikutusten arviointimenettely on saatu päätökseen ja kaikkien datakeskusten rakennus- ja ympäristöluvat hyväksytty.

Osana Espoo Clean Heat -dekarbonisaatio-ohjelmaa Fortumin hiiltä käyttävä sähkön ja lämmön yhteistuotantoyksikkö Suomenoja 1 Espoossa suljetaan viimeistään vuoden 2025 lopussa ja öljyn ja kaasun käyttö lopetetaan ennen vuotta 2030.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531

Media:
Fortum Newsdesk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi