Fortum investoi sähköverkkoon Inkoon kirkonkylässä

LEHDISTÖTIEDOTE 15.9.2011

Fortum aloittaa sähköverkon parannustyöt Inkoon kunnan alueella. Hankkeen tarkoituksena on sekä vähentää sähkökatkoja että lyhentää niiden kestoa.

"Sähköverkolla, jolla katetaan Inkoon kirkonkylän sähköntarve, on tähän asti hoidettu myös osa saariston alueen sähkönsyötöstä. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että saaristoverkossa ilmenneet häiriöt ovat koskettaneet myös Inkoon kirkonkylää", verkostosuunnittelija Henri Vierimaa Fortumista kertoo.

"Saamme alueelle huomattavasti nykyistä luotettavamman sähkönjakelun erottamalla kirkonkylän sähkönsyötön saaristoverkosta. Lisäksi kirkonkylän sähkönsyöttö siirretään vähemmän häiriöherkän päämuuntajan piiriin, ja sähköverkkoa kaapeloidaan osittain maan alle suojaan sään vaihteluilta", hän kuvaa.

Hankkeen vaikutuspiiri kattaa Inkoon kirkonkylän 3000 asukkaan lisäksi alueen palvelutoimijat ja elinkeinoelämän. Suurimmat muutokset tehdään kirkonkylästä luoteeseen sijaitsevan Kalkullan sähköaseman ja Inkoon kirkonkylän välisessä sähköverkossa.

Rakentaminen tapahtuu pääasiassa Torppanummentien varressa, jossa sähköverkkoa kaapeloidaan maahan yhteensä 7,5 kilometriä. Osa kaivuutöistä toteutetaan yhteistyössä Inkoon kunnan kanssa. Sähköverkon parannustyöt on määrä saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

Investoinnit ovat kriittisiä luotettavan sähkönsiirron varmistamiseksi ikääntyvässä sähköverkossa sekä uusien palveluiden käyttöönottamiseksi. Myös sähkönkulutuksen ja -tuotannon alueelliset muutokset edellyttävät investointeja sähkönjakelijoilta. Fortum omistaa Suomessa yhteensä 77 400 kilometriä sähköverkkoa ja rakentaa maassamme uutta verkkoa keskimäärin 1600 kilometriä vuosittain.

Fortum Electricity Solutions and Distribution -divisioona

Henri Vierimaa, verkostosuunnittelija, Fortum, puh. 040 8252 844
Karoliina Lehmusvirta, viestintäpäällikkö, Fortum, puh. 040 5813 710

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi