Fortum investoi TSE:n uuteen voimalaitokseen Naantalissa

LEHDISTÖTIEDOTE 10.2.2014

Fortum jatkaa investointeja kotimaahan ja osallistuu osakkuusyhtiönsä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE) uuteen sähköä ja lämpöä tuottavan voimalaitoksen rakentamiseen Naantalissa. Voimalaitosinvestoinnin kokonaiskustannusarvio on 260 miljoonaa euroa, josta Fortumin suora rahoitusosuus on 40 miljoonaa euroa. Uusi voimalaitos on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2017.

TSE:n uusi voimalaitos korvaa Naantalin vanhan, jo 50 vuotta käytössä olleen hiilivoimalaitoksen. Uudessa monipolttoainevoimalaitoksessa voidaan käyttää polttoaineina biopolttoaineita, kivihiiltä sekä hyvälaatuista kierrätysjätettä. Tavoitteena on suunnitella voimalaitos siten, että tuotannossa voidaan käyttää myös yksinomaan biopolttoaineita. Biopolttoaineena on tarkoitus käyttää pääosin paikallista metsähaketta, joka kerätään ja kuljetetaan noin 100‒150 kilometrin säteeltä laitoksesta. Haketta suunnitellaan käytettävän aluksi noin 0,7 miljoonaa kiintokuutiometriä ja myöhemmin jopa 1,2 miljoonaa kiintokuutiometriä vuodessa.

Toteutuessaan investointihankkeella on merkittävä työllisyysvaikutus. Kotimaisen biopolttoaineen hankinta luo noin 200 pysyvää työpaikkaa laitoksen valmistuttua. Lisäksi rakennusvaihe tarjoaa parhaimmillaan työtä noin 500 henkilölle. Uuden laitoksen rakennustyöt on suunniteltu aloitettavan vuoden 2014 lopulla. Valmistuttuaan laitos tuottaa 900 GWh sähköä ja 1650 GWh lämpöä vuodessa. Laitoksen sähköteho on 142 MW ja lämpöteho 244 MW.

"Investoimalla uuteen voimalaitokseen Naantalissa haemme strategiamme mukaista kasvua energiatehokkaasta sähkön ja lämmön yhteistuotannosta (CHP). Kiinnostavaksi hankkeen tekee Fortumin kannalta myös tavoite, jonka mukaan uusi voimalaitos pyrkii hyödyntämään mahdollisimman paljon kotimaista biopolttoainetta”, johtaja Jouni Haikarainen Fortumilta sanoo.

TSE:n hallitus päätti  joulukuussa 2013 yksimielisesti esittää yhtiökokoukselle voimalaitosinvestointia. Hanke rahoitetaan osakaslainoilla ja ulkopuolisella rahoituksella. Fortumin omistusosuus TSE:ssa on 49,5 %.

Energiatehokas sähkön ja lämmön yhteistuotanto oli vuonna 2013 Fortumin merkittävimpiä investointikohteita. Yhtiö otti vuoden aikana käyttöön biopolttoaineita hyödyntävät sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokset Järvenpäässä ja Jelgavassa Latviassa. Bristassa Ruotsissa sekä Klaipedassa Liettuassa aloitettiin tuotanto uusissa jätepolttoaineella toimivissa CHP-laitoksissa. Lisäksi Joensuussa Fortum käynnisti ainutlaatuisen sähkön ja lämmön yhteistuotantoon integroidun bioöljylaitoksen. Näiden investointien yhteisarvo on noin 550 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 Fortumin investoinneista Suomeen kohdistui 266 miljoonaa euroa.

Jouni Haikarainen, johtaja, Fortum, Heat-divisioona, Suomi, puh. 040 709 5690

Turun Seudun Energiantuotanto Oy
Fortum myi Naantalin voimalaitoksen omistavan Fortum Heat Naantali Oy:n osakkeet Turun Seudun Energiantuotanto Oy:lle 31.12.2012. Voimalaitoksella työskentelee noin 100 fortumlaista, jotka toimittavat laitoksen käyttö- ja kunnossapitopalveluja TSE:lle. TSE:n omistavat Fortum (49,5 %), Turku Energia (39,5 %), Raision kaupunki (5 %), Kaarinan kaupunki (3 %) ja Naantalin kaupunki (3 %).

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluita. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 9 900 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi