Fortum ja Aalto-yliopisto syventävät tutkimusyhteistyötään bio- ja kiertotalouden alueella

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 05.04.2019

Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittivat tänään kolmivuotisen aiesopimuksen, jonka tavoitteena on vahvistaa Fortumin ja Aalto-yliopiston yhteistyötä etenkin bio- ja kiertotalouden alueella.

”Meillä on jo ennestään laajaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa, ja se jatkuu niin kuin ennenkin. Nyt alkavan uuden tutkimusyhteistyön myötä haluamme syventää erityisesti bio- ja kiertotalouden alueen yhteistä tutkimusta globaalien haasteiden ratkaisemiseksi”, sanoo Fortumin biopohjaisista ratkaisuista vastaava johtaja Heli Antila

Fortumin bio- ja kiertotalouden alueen T&K-toiminnan tavoitteena on resurssitehokkaiden teknologioiden ja konseptien avulla merkittävästi säästää vettä, vähentää ilmansaasteita, tarjota parempia liiketoimintamahdollisuuksia maanviljelijöille kehittyvissä talouksissa sekä vähentää maailman riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista.

Esimerkiksi Bio2X-hankkeessa Fortum kehittää yhdessä kumppanien kanssa keinoja muuttaa biomassaa, kuten bambua ja olkea, kestäviksi ja luonnonmukaisiksi tekstiileiksi, biomuoveiksi, biopolttoaineiksi ja muiksi arvokkaiksi lopputuotteiksi.

Maarit Pihlajaniemi, Fortumin kasvuprojekteista vastaava päällikkö, puh. 040 715 4696

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi