Fortum ja ABB pilotoivat uusinta älyverkkoteknologiaa

ABB ja Fortum pilotoivat uusinta älyverkkoteknologiaa Fortumin verkkoon Kirkkonummen alueella. Masalan sähköaseman yhteyteen kehitettävä korkeasti automatisoitu sähköverkko on askel kohti itsekorjaavaa verkkoa.

Pilotti yhdistää sähköasema- ja verkostoautomaation älykkääksi automaatiokokonaisuudeksi. Ratkaisu mahdollistaa vikojen automaattisen paikantamisen, eristämisen ja sähkönsyötön nopean palauttamisen, mikä parantaa sähkönjakelun luotettavuutta sekä vähentää asiakkaiden kokemien keskeytysten määrää ja kestoa. Tavoitteena on puolittaa asiakkaiden sähkötön aika verkon alueella nykytilanteeseen verrattuna sekä vähentää sähkökatkojen määrää.

"Tarkoituksenamme on luoda yksi todellisista uuden sukupolven ratkaisuista sähköverkon vianhallintaan ja parantaa näin sähkön toimitusvarmuutta asiakkaillemme", älykkäistä sähköverkoista vastaava asiantuntija Kari Koivuranta Fortumista kertoo. "Porkkalanniemi on sääolosuhteiltaan haastava alue ja sen vuoksi erinomainen kohde sähköverkon vianhallinnan kehittämiseen."

”Suomi on jakeluverkkojen automaatiokehityksen tiennäyttäjiä ja pilotti on merkittävä edistysaskel matkalla kohti itsekorjaavaa verkkoa. Ratkaisu mahdollistaa kattavammin erityyppisten häiriöiden, kuten maasulkujen paikantamisen. Noin 70 prosenttia verkon häiriöistä on nimenomaan maasulkujen aiheuttamia”, liiketoiminnan kehitysjohtaja Dick Kronman ABB:ltä sanoo.

Pilottiratkaisun kommunikoinnissa hyödynnetään olemassa olevaa yleistä GPRS/3G-verkkoa.

Yhteiskunnan paineet sähkönjakelun luotettavuuden parantamiseksi ovat jatkuvasti kasvaneet. Parhaillaan viranomaiskäsittelyssä on ehdotus sähkönjakelun toimitusvarmuuskriteeristön tarkentamiseksi.

Kirkkonummen alueen pilotti koskee lähes 5 500 asukasta. Hanke on osa Energia- ja ympäristöalan SHOK-yhtiön CLEEN Oy:n viisivuotista Älykkäät sähköverkot ja energiamarkkinat -tutkimusohjelmaa. Ohjelmassa etsitään ratkaisuja siihen, miten sähköverkot voivat vastata paremmin kuluttajien ja yhteiskunnan tarpeisiin tulevaisuudessa.

Pilotin mukainen ratkaisu otetaan käyttöön Kirkkonummen alueella syksyllä 2011.

Kirkkonummella sijaitsevasta sähköasemasta voi ladata lehdistökäyttöön kuvia täältä.

Pekka Manner, verkostokonseptisuunnitelija, Fortum Distribution, puh. 0400 377 506

Dick Kronman, liiketoiminnan kehitysjohtaja, ABB, puh. 050 334 2287

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

ABB (www.abb.fi) on johtava sähkövoima- ja automaatioteknologiayhtymä, jonka tuotteet, järjestelmät ja palvelut parantavat teollisuus- ja energiayhtiöasiakkaiden kilpailukykyä ympäristömyönteisesti. ABB:n palveluksessa työskentelee noin 100 maassa yli 124 000 henkilöä, joista Suomessa yli 7 000.