Fortum ja Imatran Lämpö aloittavat yhteistyön – tavoitteena vesivoimalaitoksen hukkalämmön hyödyntäminen kaukolämpöverkossa

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 9.5.2022

Fortum ja Imatran Lämpö Oy aloittavat yhteistyön Imatran vesivoimalaitoksen hukkalämmön hyödyntämiseksi Imatran kaupungin kaukolämpöverkossa. Kyseessä on ensimmäinen hanke Suomessa, jossa vesivoimageneraattorin hukkalämpöä hyödynnetään kaukolämpöverkossa. Lämpöpumppulaitos on tarkoitus ottaa käyttöön talven 2022–23 aikana.

Fortumin Imatran vesivoimalaitoksessa on seitsemän sähköä tuottavaa turbiinia. Seitsemästä turbiinien generaattorista kolme on vesijäähdytteisiä, joista kahden hukkalämpöjä tullaan hyödyntämään lämpöpumppulaitoksen avulla kaukolämpönä. Imatran Lämpö vuokraa vesivoimalaitoksen rakennuksesta tilan lämpöpumppulaitokselle, jolla kaukolämpöä tuotetaan Rajapatsaan kaukolämpöverkkoon. Uuden lämpöpumppulaitoksen vuotuiseksi tuotannoksi on suunniteltu noin 6 600 MWh. Lämpöpumppu hyödyntää vesivoimalaitoksen tuottamaa sähköä.

”Imatran vesivoimalaitoksen hyötysuhde on jo nyt hyvä. Nyt käynnistyvän hankkeen jälkeen olemme vielä nykyistä paremmalla tasolla”, Fortumin paikallisedustaja Erkki Luukkonen kertoo.

Vesivoimalaitokselle rakennettavalla lämpöpumppulaitoksella tuotetaan kaukolämpöä ympäri vuoden

Lämpöpumppulaitoksella on tarkoitus tuottaa kaukolämpöä ympäri vuoden. Kesäaikana Imatran Lämmön Rajapatsaan alueen kaukolämmöntuotanto tehdään kokonaisuudessaan lämpöpumppulaitoksen tuottamalla lämmöllä. Lämmityskaudella lämpöpumppulaitoksen tuottamalla lämmöllä korvataan osa biolämpökeskuksen tuottamasta lämmöstä.

”Hyödyntämällä teollisuuden hukkalämpöjä voimme vähentää puupohjaisten energialähteiden käyttöä. Kiitos Fortumin, saamme energiapalettiimme yhden hiilineutraalin lämmönlähteen lisää. Pyrimme hyödyntämään teollisuuden hukkalämpöjä jatkossa enenevissä määrin”, sanoo Imatran Lämmön käyttöpäällikkö Turo Valkama.

Business Finland on myöntänyt hankkeelle rahoitusta.

Erkki Luukkonen, Asset Manager, Fortum, erkki.luukkonen@fortum.com, puh. 040 504 2727

Vesa-Pekka Vainikka, Toimitusjohtaja, Imatran Lämpö, vesa-pekka.vainikka@imatra.fipuh. 020 617 4800

Turo Valkama, Käyttöpäällikkö, Imatran Lämpö, turo.valkama@imatra.fi, puh. 040 835 0586

Taustatietoa:

Fortumin Imatran voimalaitos on Suomen suurin vesivoimalaitos ja suurin uusiutuvan energian tuottaja. Voimalaitoksen tuotantoteho on 192 megawattia ja se tuottaa puhdasta, uusiutuvaa energiaa yhden terawattitunnin vuodessa. Imatran vesivoimalaitos on valmistunut vuonna 1929.

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy

Imatran Lämpö Oy
Imatran Lämpö Oy on Imatran kaupungin kokonaan omistama osakeyhtiö. Imatran Lämpö Oy on osa Imatran kaupungin kaupunkikonsernia. Imatran Lämpö Oy tuottaa ja toimittaa kaukolämpöä sekä myy ja jakelee maa- ja biokaasua Imatran kaupungin alueella. Imatran Lämmön kaukolämpö on ollut vuosina 2020 ja 2021 täysin uusiutuvaa. imatranlampo.fi

Avainsanat: