Fortum ja KHNP solmivat aiesopimuksen ydinvoimayhteistyöstä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 31.5.2023

Fortum ja Korea Hydro & Nuclear Power Co., Ltd. (KHNP) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen ydinvoimayhteistyöstä 30. toukokuuta 2023. KHNP on eteläkorealainen ydinvoimalaitosten omistaja ja operaattori sekä ydinvoimateknologian toimittaja.

Aiesopimus kattaa ydinvoimalaitoksiin, uusiin reaktorimalleihin sekä nykyisten ydinvoimalaitosten turvalliseen ja tehokkaaseen käyttöön liittyvää yhteistyötä ja tiedonvaihtoa. Aiesopimuksella yhteistyötä laajennetaan uusien ydinvoimalaitosten mahdollisuuksien arviointiin. Ensimmäinen Fortumin ja KHNP:n välinen aiesopimus allekirjoitettiin vuonna 2018.

"Fortum arvostaa suuresti pitkäaikaista yhteistyötä KHNP:n kanssa. Uskomme, että yhteistyöstä on hyötyä molemmille osapuolille", sanoo Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo.

"KHNP:llä on hyvät valmiudet ydinvoimalaitosten uudisrakennushankkeissa, ja Fortum on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista ydinvoimayhtiöistä. Toivomme, että kumppanuuden myötä molemmat yhtiöt voivat kasvaa keskinäisen yhteistyön kautta", sanoo KHNP:n toimitusjohtaja Jooho Whang.

Fortum jatkaa työtään maailman sähköistämiseksi hyödyntämällä ydinvoima-alan kokemustaan ja osaamistaan tiiviissä yhteistyössä kumppaneidensa kanssa ydinvoimalaitosten turvallisuuden ja luotettavuuden parantamiseksi entisestään eri puolilla maailmaa.

Tämä aiesopimus on osa Fortumin marraskuussa 2022 käynnistämää selvitystä uuden ydinvoiman tulevaisuuden edellytyksistä. Kaksivuotisen ohjelman aikana Fortum tutkii laaja-alaisesti kaupallisia, teknologisia, yhteiskunnallisia, poliittisia ja lainsäädännöllisiä edellytyksiä sekä pienydinvoimalle että suurille reaktoreille Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksessa tarkastellaan myös uusia kumppanuuksia ja liiketoimintamalleja. KHNP:n lisäksi Fortum on tehnyt aiesopimukset brittiläisen Rolls-Royce SMR:n, ranskalaisen EDF:n sekä suomalaisten Outokummun ja Helenin kanssa.

Kansainvälinen media: Laurent Leveugle, +358 40 542 2001, Head of Newbuild Feasibility Study, Fortum

Fortum Newsdesk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Lue lisää 17.10.2022 julkaistusta lehdistötiedotteestamme: https://www.fortum.fi/media/2022/10/fortum-kaynnistaa-selvityksen-uuden-ydinvoiman-tulevaisuuden-edellytyksista

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
fortum.fi

KHNP
Korea Hydro & Nuclear Power Co., Ltd. (KHNP) on Korean suurin sähkövoimayhtiö, joka omistaa ja operoi 25 ydinvoimalaa sekä 27 vesivoimalaitosta. KHNP on yksi maailman kolmesta suurimmasta ydinreaktoreiden operaattorista. KHNP:n tarjoamat palvelut vaihtelevat toteutettavuustutkimuksista ja teknisestä avusta laitossuunnittelun muuttamisessa ja parantamisessa aina korealaisten ydinvoimalaitosten operointiin ulkomailla.

Avainsanat: