Fortum ja Muhoksen Pallo-Salamat aloittivat yhteistyön – paikallista yhteistyötä puhtaamman Oulujoen puolesta

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 18.8.2022

Fortum ja Muhoksen Pallo-Salamat aloittivat tänä kesänä yhteistyön roskien keräämiseksi Oulujoen rannalta. Tavoitteena on ollut ylläpitää Leppiniemen uimarannan alueen siisteyttä Fortumin Pyhäkosken vesivoimalaitoksen läheisyydessä kesäkäyttökauden ajan ja näin parantaa jokivarren ja vesistön moninaiskäyttöä.

Joet kuuluvat olennaisena osana Suomen luontoon, ja siksi on luonnollista, että jokien roskattomuus vaikuttaa merkittävästi luonnon ja ympäristön tilaan. Paikallisen liikuntaseuran kanssa tehtävä yhteistyö Leppiniemen uimarannan siivoamiseksi on yksi esimerkki Fortumin konkreettisista teoista jokien puhdistamiseksi.

”Rannalta on kerätty viikoittain roskat pois. Alkuraivauksessa uimarannalta siistittiin pois kolme kärrykuormaa pajua. Pajut vietiin hakemurskaimelle ja käytettiin maatilan lämmitykseen. Meiltä on ollut talkootöissä mukana yhteensä 12 henkilöä”, kertoo Muhoksen Pallo-Salamien Sami Airaksinen.

Yhteistyö on osa Fortumin yhteiskuntavastuuohjelmaa, jonka piirissä toteutetaan ilmastoon, veteen, biodiversiteettiin, kiertotalouteen sekä lapsiin ja nuorisoon liittyviä hankkeita.

Katri Hämäläinen, Fortum, ympäristöpäällikkö, puh. 040 162 3901

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy

Avainsanat: