Fortum ja Nissan yhteistyöhön Virossa

LEHDISTÖTIEDOTE 5.4.2012

Fortumin ja Nissanin yhteistyössä kehittämä uusi, kotiin asennettava latausyksikkö tulee Suomen lisäksi myyntiin myös Virossa. Laitetta suositellaan huhtikuussa myyntiin tulevan Nissan LEAF -sähköauton omistajille.

Kotilatausyksikkö varmistaa aina vaivattoman, optimaalisen ja turvallisen latauksen ja antaa tarvittaessa lisäkapasiteettia myös akun lämmitykseen kylmissä olosuhteissa. Lataus kestää 16 ampeerin kaapelilla alle kahdeksan tuntia eli sujuu huomattavasti nopeammin kuin lataus Nissan LEAFin mukana tulleella virtajohdolla. Fortum asentaa asiakkaalle kotilatausyksikön ja tarkistaa asiakkaan sähköasennukset sekä huolehtii, että ne vastaavat vallitsevia turvallisuusmääräyksiä. Kotilatausyksikkö asennuksineen maksaa 998 euroa. Viron valtio myöntää latausyksikölle ja sen asentamiselle 1 000 euron tuen, joten asiakkaalle ei käytännössä aiheudu latausyksiköstä kustannuksia.

“Fortumin sähköautojen latauspalvelu tarjoaa sähköauton omistajille latausyksiköitä niin kotiin kuin työpaikalle auton lataamiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti”, kertoo Fortumin latauspalveluja tarjoavan yksikön myyntijohtaja Juha Stenberg.

"Tämä käytännöllinen latausjärjestelmä on tärkeä osa Nissan LEAFin lanseerausta Viron markkinoille. Sen ansiosta Nissan LEAFin omistajat voivat nauttia samanlaisesta vapaudesta kuin perinteisen auton omistajat, polttoaineen hinnannoususta huolimatta. He voivat käyttää omaa kotilatauspistettään kuin julkisia latausasemia", toteaa Nissan Nordic Europen Viron maajohtaja Margus Mikk.

Nissan LEAFin myynti Virossa alkoi 2.4. Yksityisasiakkaat voivat hakea valtiolta tukea auton hankintaa varten aina 18 000 euroon saakka ja latauspistettä varten 1 000 euroa, jolloin auton ja latausyksikön hinnaksi jää kuluttajalle noin 22 000 euroa. Fortumin uusi latausyksikkö maksaa Virossa 998 euroa veroineen. Lisäksi Viron hallitus pyrkii tarjoamaan pikalatausta kaikilla taajama-alueilla, joilla on yli 5 000 asukasta. Pääteille on tarkoitus asentaa pikalatausasemia 50 kilometrin välein, mikä on suurin tasavirtalatausasemien tiheys Euroopassa. Sähköisen liikkuvuuden investoinnit rahoittaa Green Investment Scheme, jota rahoittaa vientiluottoyritys KredEx osana hallituksen suunnitelmaa vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Sähköautot ovat tärkeä osa lähitulevaisuuden energiaratkaisuja, sillä ne tarjoavat keinon hillitä liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Fortumin tavoitteena on tehdä ympäristömyönteiseen autoiluun siirtyminen mahdollisimman helpoksi. Fortumilla on tällä hetkellä yli 100 julkista latauspistettä Pohjoismaissa ja se on mukana useissa hankkeissa, joiden tavoitteena on lisätä julkisia latauspisteitä.

Juha Stenberg, myyntijohtaja, Fortum Oyj, puh. 0400 575 579

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi

Nissan LEAF

Nissan LEAFin voimanlähteenä toimii auton etuosaan sijoitettu kompakti sähkömoottori, joka välittää voimaa etupyörille. 80 kW:n vaihtovirtamoottori kehittää vääntöä 280 Nm ja takaa yli 145 km/h:n huippunopeuden. Moottori saa virransyötön Nissanin kehittämästä, laminoiduilla kennoilla varustetusta litiumioniakusta, jonka teho on 24 kWh. Auton toimintasäde latausten välillä on 175 km uuden eurooppalaisen NEDC-testisyklin mukaan, joten se on todella varteenotettava vaihtoehto ennen kaikkea kaupungissa autoileville.