Fortum ja Nokia ryhtyvät kierrättämään datakeskuksen hukkalämpöä kaukolämpöverkkoon

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 10.4.2024

Fortum ja Nokia ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Fortum ottaa talteen Espoon Karaportissa sijaitsevasta Nokian datakeskuksesta hukkalämpöä ja kierrättää sen kaukolämmöksi. Alkuvaiheessa lämpöä jaetaan koko Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten kaukolämpöverkkoon, mutta Keran alueen kehittyessä hukkalämpöä ohjataan kattamaan alueen tarvetta. Hukkalämmön talteenotto käynnistyy kuluvan kevään aikana.

Fortum toimittaa datakeskukseen jäähdytystä ja ottaa palvelinten jäähdytysjärjestelmän paluuvedestä talteen lämpöenergiaa 3,5 megawattia. Siitä kierrätetään 5,5 megawattia uusiutuvalla sähköllä tuotettua kaukolämpöä kahden lämpöpumppumoduulin avulla. Tulevaisuudessa on mahdollista nostaa lämmöntalteenottoa 6 megawattiin.

"Meille Nokiassa vastuullisuus on tärkeä osa kaikkea toimintaamme ja pyrimme jatkuvasti löytämään uusia tapoja edistää kestävän kehityksen periaatteita. Kestävyyshaasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan laajaa yhteistyötä, mistä tämä hanke on erinomainen esimerkki. On hienoa, että nyt Espoon datakeskuksessamme syntyvä hukkalämpö saadaan hyötykäyttöön alueen asukkaille ja pääsemme näin edistämään vähähiilistä energiantuotantoa,” toteaa Vesa Kohtamäki, Nokian Espoon kampuksen johtaja.

Sähköpohjaisen hukkalämmön talteenotto on merkittävä osa Fortumin kaukolämmön muutosta hiilineutraaliksi Suomessa tällä vuosikymmenellä.

”Espoon tavoite on kehittää Keraa kansainväliseksi kiertotalouden esimerkkialueeksi, jossa pyritään vähähiiliseen ja kestävään rakentamiseen. Tässä energian kierrätyksellä on merkittävä rooli. Olemme todella iloisia, että voimme yhdessä Nokian kanssa edistää kestävää kehitystä ja Fortumin kaukolämmön muutosta hiilineutraaliksi. Samalla edistämme myös Espoon kaupungin tavoitteita. Datakeskusten hukkalämmön kierrättämisessä voittavat kaikki”, korostaa myyntijohtaja Timo Kivi Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnasta.

Timo Kivi, myyntijohtaja, projektit, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum

timo.kivi@fortum.com, puh. 0400-615 700

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Avainsanat: