Fortum ja Oslon kaupunki rakentavat maailman ensimmäistä langatonta pikalatausta takseille

Fortum ja Oslon kaupunki rakentavat yhdessä amerikkalaisen Momentum Dynamics –teknologiayhtiön kanssa langattoman pikalatausinfrastruktuurin sähköautotakseille Oslossa.

Projektin tavoitteena on toteuttaa langaton lataus induktioteknologian avulla. Latauslevyt asennetaan maahan taksien odotuspaikoilla, ja taksiautoihin asennetaan vastaanottimet. Tämä sallii noin 70 kW latauksen. Kyseessä on maailman ensimmäinen taksien langattomaan pikalataukseen liittyvä hanke, ja se edesauttaa langattoman latauksen teknologioiden kehittämisessä kaikkien sähköautoilijoiden käyttöön.

Nopeampaa, helpompaa ja automaattista lataamista

Fortum Charge & Drive on tehnyt pitkään yhteistyötä taksitoimialan kanssa sähköistymiseen liittyen. Tähän mennessä suurin este taksien sähköistymiselle on ollut nimenomaan infrastruktuurissa: taksinkuljettajien mukaan latauspisteen etsiminen ja lataaminen vievät liikaa aikaa. Projektin tavoitteena on ratkaista infrastruktuuriin liittyvät ongelmat ja lisäksi vähentää taksisektorin päästöjä – ei ainoastaan Norjassa, vaan koko maailmassa.

”Asennamme langattomia latauspisteitä taksien odotuspaikoille, kuten Oslon päärautatieasemalle. Taksit voivat vain ajaa latauspisteen kohdalle –  ja lataus käynnistyy automaattisesti. Langattoman latauksen avulla taksit voivat ladata sellaisessa paikassa, missä ne odottaisivat asiakkaita muutenkin. Asiakkaita odottavat taksit eivät myöskään saastuta tyhjäkäynnillään, vaan lataavat odottaessaan akkuun uusiutuvaa energiaa”, Fortumin Chrage & Drive -liiketoiminnasta vastaava johtaja Annika Hoffner sanoo.

Oslon taksit päästöttömiksi 2023 mennessä

”Sähköinen tulevaisuus on jo täällä. Uskon, että langaton lataus tulee muuttamaan liikennettä voimakkaasti. Vuonna 2023 kaikki Oslon taksit tulevat olemaan päästöttömiä. Yhdessä taksitoimialan kanssa haluamme varmistaa, että muutos tehdään mahdollisimman tehokkaasti ja taksien käyttäjien kannalta mahdollisimman sujuvasti. Oslo tulee aina olemaan innovaatioiden kärjessä, ja olemme iloisia voidessamme toimia tässä projektissa kahden edistyksellisen toimijan kanssa”, sanoo Oslon kaupungin sähköisen liikkumisen päällikkö Sture Portvik.

”Uskomme, että tämä projekti tarjoaa koko maailman käyttöön mallin, joka avulla sähköautotaksit pidetään liikenteessä vuorokauden ympäri. Käytämme tässä projektissa hyväksi kokemusta, jota olemme kerryttäneet kehittäessämme sähköbussien lataamista. Olemme innoissamme saadessamme työskennellä Oslon kaupungin ja Fortumin kanssa yhdessä”, sanoo Andrew Daga, Momentum Dynamics -yhtiön toimitusjohtaja.

”Toivotamme lämpimästi autovalmistajat mukaan tähän innovatiiviseen projektiin”, Annika Hoffner lisää.

Lisätietoja: Ole Gudbrann HempelFortumin julkisesta latausverkostosta Norjassa vastaava, puh. +47 4063 9943sähköposti: olegudbrann.hempel@fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: