Fortum ja Riihimäen kaupunki solmivat sopimuksen yhteisestä kehittämistyöstä hiilijalanjäljen minimoimiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 12.11.2019

Fortum ja Riihimäen kaupunki ovat solmineet yhteisen sopimuksen, jonka keskeisenä tavoitteena on uusien ja puhtaiden ratkaisujen kehittäminen ja käyttöön ottaminen Riihimäellä.

Fortumin strategiana on olla johtava puhtaan energian yhtiö, joka tuottaa älykkäitä ja resurssitehokkaita kaupunkiratkaisuja. Fortumin tavoitteena on tulevaisuudessa kierrättää entistä useampia jätevirtoja eteenpäin materiaalina ja tuoda teollisuuden käyttöön uusia kierrätysraaka-aineita. Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan päätoimipaikka muovijalostamoineen sijaitsee Riihimäellä.

Riihimäen kaupungin strategian mukaisena tavoitteena on kehittyä pienimmän hiilijalanjäljen kaupunkina tiiviin kaupunkirakenteen sekä vahvan kiertotalousosaamisen johdosta. Riihimäen kaupunki on sitoutunut edistämään kiertotaloutta ja valtakunnallista jätesuunnitelmaa alueellaan.

Fortumin ja Riihimäen kaupungin strategioita ja kehittämisohjelmia yhdistää pyrkimys hiilineutraaliuteen. Yhteisenä ilmastotavoitteena on, että asiakkaille myyty kaukolämpö on hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä. Yhteisen sopimuksen tavoitteena on tukea yllämainittujen kehittämistavoitteiden saavuttamista. Riihimäen kaupunki ja Fortum tekevät jo nyt tiivistä yhteistyötä mm. vesihuollon ja kaukolämmön osa-alueilla, ja tätä yhteistyötä pyritään edelleen kehittämään.

Sopimuksen myötä Fortum ja Riihimäen kaupunki pyrkivät kehittämään ja ottamaan käyttöön käyttäjälähtöisiä asukkaille ja asiakkaille tarjottavia puhtaita ja arjen sujuvuutta parantavia ratkaisuja sekä kehittämään hiilineutraalia ja kilpailukykyistä kaupungin laajuista energiakokonaisuutta. Tällaisia ratkaisuja ovat mm. sähköautot, yhteiskäyttöautot, biokaasuautot, aurinkoenergia ja tuulienergia. Riihimäki ja Fortum pyrkivät molemmat tuomaan Riihimäelle ja etenkin sen asemanseudulle uusia kokeiluja, jotka tukevat tätä tavoitetta. Kehittämistyöhön haetaan aktiivisesti mukaan myös muita kumppaneita.

”Riihimäki on meille tärkeä kumppani ja on hienoa edistää puhtaita ratkaisuja yhdessä. Hyvänä konkreettisena esimerkkinä yhteistyöstä ja kierrätysmateriaalien käytöstä toimii esimerkiksi Riihimäen kaupungin tilaama funktionaalinen ääntä eristävä aita, joka on valmistettu kotimaisesta kierrätysmuovista”, toteaa Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa.

”Sopimus auttaa Riihimäkeä toteuttamaan ja vauhdittamaan strategisia, mutta konkreettisia käytännön toimenpiteitä. Erityisen mielenkiintoista on kiertotalousklusterin kansainvälistäminen ja uudet markkina-alueiden löytäminen. Odotuksemme ovat korkealla myös arjen ympäristöasioiden, kuten sähköautoilun ja kiinteistöjen energiatehokkuuden edistämisessä. Myös robotiikkakampus kiertotalouden kannalta myös yksi ydinasioista”, sanoo Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko.

Riihimäki ja Fortum pyrkivät yhteistyössä maksimoimaan positiivisen julkisuuden yhteistyönsä tuottamista tuloksista ja sitoutuvat RiiCycle-brändin käyttöön Riihimäen kiertotalousklusterista puhuttaessa. RiiCycle-brändistä pyritään tekemään edelläkäyvän kiertotalouden symboli.

Kalle Saarimaa, Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan johtaja, tel. 041 503 1337

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: