Fortum ja Sitra lisäävät panostustaan aaltoenergiateknologiaan

LEHDISTÖTIEDOTE 3.9.2012

Fortum ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ovat sijoittaneet lisää pääomaa AW-Energy Oy:n kehittämään aaltoenergiateknologiaan. Tämän rahoituksen turvin AW-Energy aloittaa kaupalliseen jakeluun tarkoitetun WaveRoller-laitteen kehityksen ja pystyy varmistamaan Portugalin Penichessä äskettäin käyttöönotetun 3 x 100 kW:n testilaitoksen käyttötestauksen valmistumisen.

WaveRoller on aaltoenergiayksikkö, jonka toimintaperiaate perustuu merenpohjaan lähelle rantaa asennettavaan saranoituun paneeliin. Rannalla olevaan sähköverkkoon liitettävä paneeli muuttaa aaltojen edestakaisen liikkeen (surge-ilmiön) sähköenergiaksi. Kehitystyön tavoitteena ovat WaveRoller-teknologian kaupallistaminen ja aaltoenergian tuotantomäärien kasvattaminen.

Lisärahoitus osoittaa, että AW-Energyn kehittämään ja patentoimaan WaveRoller-teknologiaan luotetaan. Fortum ja Sitra aloittivat yhteistyön AW-Energyn kanssa vuonna 2008. Aaltoenergia on tärkeä osa Fortumin kestävien energiaratkaisujen kehitystyötä.

”Sijoitukset uusiutuvan energian, kuten aalto- ja aurinkoenergian, kehittämiseen ovat tärkeä osa strategiaamme. Kestävä kehitys on yksi Fortumin strategian kulmakiviä. Me uskomme, että tulevaisuuden aurinkotaloudessa energiantuotanto perustuu tehokkaaseen energiajärjestelmään ja suoraan tai epäsuorasti auringosta tulevaan energiaan”, Fortumin johtaja Per Langer selittää taloudellisen tuen lisäämiseen johtaneita syitä.

AW-Energyn kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi Fortum rakentaa yhtä maailman suurimmista aaltovoimalaitoksista Ruotsin länsirannikolla sekä kehittää ja testaa aaltoenergiaa yhteistyössä ranskalaisen meriteollisuusalan yrityksen DCNS:n kanssa Ranskassa.

”Uusiutuva energia on tulevaisuuden trendi, ja tarvitsemme AW-Energian WaveRollerin kaltaisia innovatiivisia ratkaisuja. Kestävä energia on merkittävässä osassa tulevaisuuden energiamarkkinoilla”, toteaa Sitran johtaja Sami Tuhkanen.

Myös teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes päätti äskettäin myöntää rahoitusta AW-Energylle. AW-Energy on saanut Tekesiltä, Fortumilta ja Sitralta yhteensä 7,3 miljoonaa euroa käytettäväksi seuraavan sukupolven kaupallisen 500 kW:n WaveRoller-laitteen suunnitteluun ja kehitykseen.

”WaveRoller-teknologia tarjoaa monia etuja: se on muun muassa huomaamaton ja tuottaa sähköenergiaa lähes jatkuvasti", AW-Energy Oy:n toimitusjohtaja John Liljelund selittää.

”Fortumin, Sitran ja Tekesin kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta AW-Energy pystyy jatkamaan teknologian kaupallistamista ja kehittämistä kohti kaupallista lanseerausta. Esikaupallisista projekteista neuvotellaan parhaillaan”, Liljelund lisää.

Fortumin ja Sitran lisäksi AW-Energy Oy:n omistajia ovat Aura Capital Oy, John Nurminen Oy, Hytar Oy ja useat yksityiset sijoittajat.

Esa Suoninen, Manager, Technology Portfolio Development, Fortum Oyj,  puh. 050 453 2070
Sami Tuhkanen, johtaja, Sitra, puh. 040 548 3482
John Liljelund, toimitusjohtaja, AW-Energy Oy, puh. 0400 681 061
Elina Kokko, viestintäpäällikkö, Fortum Oyj, puh. 040 733 9493

Lisätietoja AW-Energystä ja WaveRollerista: www.aw-energy.com
Lisätietoja Fortumin tutkimus- ja kehitystoiminnasta sekä aurinkotaloudesta: www.fortum.com ja www.solareconomy.eu

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2011 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi