Fortum ja Skellefteå Kraft hankkivat Blaikenin maatuulipuistoon 60 tuuliturbiinia Nordexilta

Fortum ja ruotsalainen Skellefteå Kraft hankkivat 60 tuuliturbiinia Nordexilta rakenteilla olevaan Blaikenin maatuulipuistoon Pohjois-Ruotsiin. Fortumin osuus tilattavista turbiineista on 12 kappaletta. Fortumin ja Skellefteå Kraftin yhteisyrityksen Blaiken Vind AB:n tuulipuistoon suunnitellaan enintään 100 tuulivoimalaa, joiden yhteinen kokonaisteho nousee 250 megawattiin.

Nordexilta hankittavat 2,5 megawatin tuuliturbiinit kattavat yhteensä 150 megawattia tuulipuiston tulevasta tehosta. Blaikeniin tulevat turbiinit on suunniteltu toimimaan erityisesti kylmissä olosuhteissa. Turbiinit on varustettu uudenlaisella roottorin siipien lämmitysjärjestelmällä, joka estää jään muodostumisen siipiin ja turvaa siten tuulipuiston tuotannon myös talvisin.

Blaikenin tuulipuisto rakennetaan vaiheittain ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2015. Tänä vuonna laitosalueella on aloitettu teiden ja muun infrastruktuurin rakentaminen. Seuraavaksi vuorossa on tuuliturbiinien perustusten rakentaminen. Nordexin tuuliturbiinitoimitukset käynnistyvät vuoden 2012 aikana.

Blaikenista on tulossa yksi suurimmista maalle rakennetuista tuulipuistoista koko Euroopassa. Sen keskimäärin 700 gigawattitunnin arvioitu vuosituotanto vastaa 150 000 kotitalouden vuotuista sähkönkulutusta. Kokonaisinvestointi hankkeen valmistuessa on noin 400 miljoonaa euroa, josta Fortumin osuus on 40 prosenttia ja Skellefteå Kraftin 60 prosenttia.

Saksalainen Nordex on yksi maailman johtavista tuuliturbiinivalmistajista, jolla on toimintaa lähes 20 maassa.

Fortum Power-divisioona

Risto Andsten, johtaja, Renewable Energy, Fortum puh. 050 453 3988

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.fi