Fortum ja Vantaan Energia ovat sopineet lämpökaupasta kaukolämpöverkkojen välillä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 9.8.2023

Fortum ja Vantaan Energia ovat solmineet lämpökauppasopimuksen, jonka mukaan yhtiöt voivat tarvittaessa ostaa toisiltaan hiilineutraalia lämpöä. Sopimus edesauttaa lämmön toimitusvarmuutta ja hintavakautta. Lisäksi sillä saadaan parhaiten hyödynnettyä molempien yhtiöiden hiilineutraalit ja kilpailukykyisimmät lämmöntuotantomuodot yhtiöiden kaukolämpöverkkojen alueella. Hiilineutraali lämpö perustuu molemmilla hukkalämmön hyödyntämiseen.

Sopimuksen ensivaiheessa Fortumin tavoitteena on 20 megawatin lämmönsiirto Vantaan Energialta Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämpöverkkoon viiden vuoden aikana. Tämä tukee Fortumin tavoitetta luopua kivihiilen käytöstä kaukolämpötuotannossa viimeistään vuonna 2025 ja saavuttaa hiilineutraalisuus vuonna 2029. Fortumin hanke Microsoftin datakeskuksissa syntyvän hukkalämmön kierrättämiseksi kaukolämpöverkkoon mahdollistaa tulevaisuudessa lämpökaupan myös Fortumilta Vantaan Energialle.

Fortumin kaukolämmöntuotanto perustuu kasvavassa määrin päästöttömään sähköön, jätevesien ja prosessien hukkalämpöihin, lämpöpumppuihin, sähkökattiloihin ja lämpöakkuihin. Vantaan Energia puolestaan tuottaa energiaa jätteidenkäsittelyprosesseista. Rakenteilla on muun muassa korkealämpötilalaitos, jossa käsitellään kotitalouksien ja teollisuuden tavanomaisia vaaralliseksi luokiteltuja, kierrätykseen kelpaamattomia jätteitä. Prosessissa syntyvää hukkalämpöä hyödynnetään kiinteistöjen lämmitykseen.

”Sopimus on jälleen yksi hieno esimerkki samalla alalla toimivien yhtiöiden halusta yhdistää voimansa hiilineutraalin lämmön tarjoamiseksi. Pääkaupunkiseutu on kaukolämmön tuotannon volyymissa aivan omassa luokassaan koko maahan verrattuna, joten tällaisella yhteistyöllä saavutetaan todella merkittäviä hyötyjä niin asiakkaiden kuin ympäristön näkökulmasta”, kertoo tuotantojohtaja Panu Ahrnberg Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnasta.

Yhtiöiden kaukolämpöputkistoa uudistetaan jopa 50 megawatin lämmönsiirtoa varten ja yhdistetään lämmönvaihtimella. Rakennustyöt käynnistetään syksyllä 2023, ja lämpökaupan on tarkoitus käynnistyä viimeistään vuonna 2025.

Panu Ahrnberg, tuotantojohtaja, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum, puh. 04 055 42462, panu.ahrnberg@fortum.com
Kalle Patomeri, liiketoimintajohtaja, Kaupunkienergia, Vantaan Energia Oy, puh. 050 529 4158, kalle.patomeri@vantaanenergia.fi

www.espoocleanheat.fi

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Vantaan Energia
Vantaan Energia on yksi Suomen suurimmista kaupunkienergiayhtiöistä. Tavoitteenamme on olla hiilinegatiivinen kiertotalousenergiayhtiö vuonna 2030. Kehitämme jatkuvasti uutta tuottaaksemme edullista, toimitusvarmaa ja ilmastoystävällistä energiaa sekä energiatehokkuutta parantavia palveluita vantaalaisille nyt ja tulevaisuudessa.

Avainsanat: