Fortum ja Westinghouse selvittävät uuden ydinvoiman mahdollisuuksia Suomessa ja Ruotsissa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.6.2023

Fortum ja Westinghouse Electric Company, yksi maailman johtavista ydinteknologian toimittajista, ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen (Memorandum of Understanding, MoU) uuden ydinvoiman kehittämisen ja käyttöönoton edellytysten tutkimiseksi Suomessa ja Ruotsissa. Mahdolliset investointipäätökset tehdään myöhemmin.

"Fortumin strategiset painopistealueet ovat luotettavan puhtaan energian tuottaminen ja teollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen Pohjoismaissa. Olen iloinen yhteistyömme laajenemisesta Westinghouse Energy Companyn kanssa koskemaan uuden ydinvoiman mahdollisuuksia ja edellytyksiä tutkivaa selvitystämme Suomessa ja Ruotsissa", sanoo Petra Lundström, Fortumin ydinvoimaliiketoiminnoista vastaava johtaja.

"Fortum on johtava turvallisen, puhtaan ja luotettavan ydinenergian tuottaja Suomessa ja Ruotsissa sekä tärkeä asiakas polttoaine- ja palveluliiketoiminnoillemme, jotka tukevat Fortumin nykyisiä toiminnassa olevia laitoksia", sanoo Westinghouse Energy Systemsin johtaja David Durham.

"Olemme innoissamme yhteistyöstä Fortumin kanssa. Se antaa meille mahdollisuuden tuoda todennettua, alan johtavaa ja kehittynyttä passiivisen turvallisuuden ydinteknologiaamme Pohjoismaihin lisäten samalla energiahuoltovarmuutta tuleville sukupolville", hän jatkaa.

Suurten ydinvoimalaitosten lisäksi Westinghouse kehittää parhaillaan SMR-reaktoria ja yhtiö arvioi, että ensimmäinen toimiva yksikkö olisi käytettävissä vuonna 2033.

Sopimus on osa Fortumin marraskuussa 2022 käynnistämää selvitystä uuden ydinvoiman tulevaisuuden edellytyksistä. Kaksivuotisen ohjelman aikana Fortum tutkii laaja-alaisesti kaupallisia, teknologisia, yhteiskunnallisia, poliittisia ja lainsäädännöllisiä edellytyksiä sekä pienydinvoimalle että suurille reaktoreille Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksessa tarkastellaan myös uusia kumppanuuksia ja liiketoimintamalleja. Osana tätä selvitystä Fortum on tehnyt yhteistyösopimuksia korealaisen KHNP:n, britannialaisen Rolls-Royce SMR:n, ranskalaisen EDF:n, ruotsalaisen Kärnfull Nextin sekä suomalaisten Outokummun ja Helenin kanssa.

Laurent Leveugle, Vice President, New Nuclear, Fortum, +358 40 542 2001, laurent.leveugle@fortum.com

Fortum Newsdesk, +358 40 198 2843, newsdesk@fortum.com

Lue lisää 17 lokakuuta 2022 julkistamastamme tiedotteesta: https://www.fortum.fi/media/2022/10/fortum-kaynnistaa-selvityksen-uuden-ydinvoiman-tulevaisuuden-edellytyksista

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi

Westinghouse Electric Company
[yhtiön toimittama konekäännös englanninkielestä esittelytekstistä]

Westinghouse Electric Company muokkaa hiilettömän energian tulevaisuutta tarjoamalla turvallista ja innovatiivista ydinteknologiaa energialaitoksille maailmanlaajuisesti. Westinghouse toimitti maailman ensimmäisen kaupallisen painevesireaktorin vuonna 1957, ja yhtiön teknologia on perustana lähes puolelle maailman käytössä olevista ydinvoimaloista. Yli 135 vuoden innovaatiotoiminta tekee Westinghousesta ensisijaisen kumppanin ydinenergian koko elinkaaren kattavan edistyksellisen teknologian alalla. Lisätietoja saat osoitteesta www.westinghousenuclear.com ja seuraamalla meitä Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä.

Avainsanat: