Fortum jatkaa Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan myyntimahdollisuuksien arviointia

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 7.10.2014

Kuten aiemmin on ilmoitettu, Fortum arvioi parhaillaan Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan myyntimahdollisuuksia. Prosessi etenee suunnitelmien mukaan, ja Fortum on aloittamassa myyntimahdollisuuksien arvioinnin markkinoilla. Fortum ei ole tehnyt liiketoiminnan tulevaisuutta eikä prosessin aikataulua koskevia päätöksiä.

Fortum ilmoitti sähkönsiirtoliiketoiminnan strategisen arvioinnin päättymisestä joulukuussa 2013. Suomen liiketoiminnan myynnistä ilmoitettiin samaan aikaan. Norjan liiketoiminnan myynnistä ilmoitettiin huhtikuussa 2014.

Helena Aatinen
Viestintäjohtaja, konserniviestintä

www.fortum.com

Taustatietoja:
Fortum omistaa ja ylläpitää jakelu- ja alueverkkoja sekä siirtää sähköä kaikkiaan 903 000 asiakkaalle Ruotsissa. Vuoden 2014 toisen neljänneksen lopussa Ruotsin Distribution-liiketoiminnan vertailukelpoinen liikevoitto viimeisen 12 kuukauden ajalta oli 239 miljoonaa euroa. Tämä oli noin 18 % Fortumin koko vertailukelpoisesta liikevoitosta. Ruotsin Distribution-liiketoiminnan sidottu pääoma vuoden 2014 toisen neljänneksen lopussa oli 2 642 miljoonaa euroa. Liiketoiminta työllistää noin 380 henkilöä.

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi