Fortum julkaisee vihreän rahoituksen viitekehyksen

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 22.1.2024 KLO 15.30

Fortum on julkaissut vihreän rahoituksen viitekehyksen sisällyttääkseen kestävän kehityksen tavoitteensa koskemaan myös yhtiön rahoitusta. Viitekehys tukee Fortumin strategisia prioriteetteja: puhtaan energian toimittaminen luotettavasti, teollisuuden dekarbonisaation edistäminen Pohjoismaissa sekä uudistuminen ja kehittyminen.

Viitekehyksen puitteissa Fortumilla on mahdollisuus hyödyntää rahoituksessaan vihreitä joukkovelkakirjalainoja ja vihreitä lainoja hankkeisiin, jotka liittyvät uusiutuvan energian, energiatehokkuuden ja/tai ydinvoiman kehittämiseen. Jos viitekehysten mukaisten lainojen varoja kohdennetaan ydinvoiman tuotantohankkeisiin, tiedotetaan siitä lainan liikkeeseenlaskun yhteydessä. Kehyksen piiriin kuuluvat hankkeet sisältävät käyttöomaisuusinvestointeja, investointeja ja/tai liiketoimintaan liittyviä kuluja (mukaan lukien T&K).

”Fortum haluaa edistää puhtaan energian siirtymää ja meillä on ainutlaatuinen kyky toimittaa puhdasta energiaa suuressa mittakaavassa asiakkaillemme ja pohjoismaiselle energiajärjestelmälle. Toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteemme. Vihreän rahoituksen viitekehyksen puitteissa voimme kohdentaa pääomaa olemassa oleviin puhtaan energiantuotannon hankkeisiin sekä investointeihin, jotka edistävät dekarbonisaatiota, vihreää siirtymää ja päästövähennyksiä,” sanoo Fortumin talousjohtaja Tiina Tuomela.

Marraskuussa 2023 uuden strategian julkaisun yhteydessä Fortum ilmoitti sitoutuvansa hiilineutraaliustavoitteeseen (Scope 1, 2 ja 3) jo vuoteen 2030 mennessä ja luopuvansa kaikesta hiileen perustuvasta energiatuotannosta jo vuoden 2027 loppuun mennessä. Fortum on myös sitoutunut kunnianhimoisiin luonnon monimuotoisuustavoitteisiin ja asettamaan tieteeseen perustuvan päästövähennystavoitteen (SBTi 1,5 celsiusastetta).

Fortum on yksi Euroopan puhtaimmista sähköntuottajista. 97 % konsernin käyttökatteesta (edell. 12 kk, syyskuun 2023 lopussa) muodostuu 45 terawatin päästöttömästä pohjoismaisesta vesi- ja ydinvoimatuotannosta. Tätä täydentävät maatuulivoima-, aurinkovoima-, kaukolämpö- ja kaukokylmä- sekä kierrätysliiketoiminnat ja sähkön vähittäismyynti. Konsernin sähköntuotannon ominaispäästöt ovat tasolla 25 gCO2/kWh.

Danske Bank toimi neuvonantajana Fortumin vihreän rahoituksen viitekehyksen laatimisessa, ja Sustainalytics on antanut riippumattoman arvion, että viitekehys on linjassa Kansainvälisen pääomamarkkinayhdistyksen (ICMA) Green Bond Principles 2021 ja Green Loan Principles 2023 -periaatteiden kanssa, joita hallinnoivat Loan Market Association (LMA), Asia Pacific Loan Market Association (APLMA) ja Loan Syndications and Trading Association (LSTA).

Fortumin vihreän rahoituksen viitekehys (Green Finance Framework) ja Sustainalyticsin riippumaton arvio ovat englanninkielisinä tämän tiedotteen liitteinä ja saatavilla myös Fortumin verkkosivulla osoitteessa Velkarahoitus ja luottoluokitus | Fortum.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Jouni Huttunen, rahoitusjohtaja, puh. 050 452 4649
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi