Fortum kasvattaa osaamistaan sähkömarkkinoiden digitalisoinnissa: uusi Data Science & Analytics -yksikkö perustetaan

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 11.2.2020

Digitalisaatio muuttaa energia-alaa ja on keskeisessä asemassa Fortumin kyvyssä toimia tehokkaasti ja kilpailukykyisesti. Digitalisaatio auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä yhteiskunnassa. Tämä edellyttää parasta teknistä ja digitaalista osaamista ja ratkaisuja. Fortum kasvattaa osaamistaan perustamalla uuden, maailmanluokan analytiikka- ja koneoppimisyksikön. Data Science & Analytics -yksikkö perustetaan osaksi Fortumin Business Technologies -toimintoa, joka kattaa ohjelmistot, innovaatiot ja digitalisaation Fortumin sisällä.

Fysiikan tohtori Christian Jacobsson on nimitetty johtamaan Data Science & Analytics -yksikköä. Hänen yksikkönsä tehtävänä on vahvistaa Fortumin digitalisointiprojekteja ja auttaa visioiden saavuttamisessa tulevaisuuden energiakaupasta ja voimalaitosten toiminnasta energiantuotannon tarpeisiin. Hän raportoi Fortumin Business Technologies -toiminnon johtajalle ja Fortumin johtoryhmän jäsenelle Arun Aggarwalille. Christian Jacobsson aloittaa Fortumilla 1. maaliskuuta 2020, ja hänen toimipaikkansa on Zürich, Sveitsi. Ennen Fortumia hän on työskennellyt energiatekoälyn johtajana Alpiq Digitalilla, analytiikkajohtajana advanced energy trading GmbH:lla ja ohjelmistokehittämisen johtajana E.ON Energy Tradingillä.

”Haluamme olla digitaalinen voittaja meneillään olevassa energia-alan murroksessa, ja sitä varten tarvitsemme lisää digitalisoinnin, optimoinnin ja edistyneiden analytiikkaominaisuuksien osaamista. Christianin nimitys auttaa meitä lisäämään digitalisointiprojektiemme nopeutta, laatua ja onnistumisen varmuutta”, Arun Aggarwal sanoo.

Fortumin toimintaympäristö fyysisillä sähkömarkkinoilla on muuttumassa huomattavasti seuraavien vuosien aikana, kun olemme useilla markkinoilla siirtymässä lähemmäksi reaaliaikaista kauppaa. Samalla sekä transaktioiden määrä että markkinat kasvavat merkittävästi. Uusi Data Science & Analytics -yksikkö vastaa muuttuvaan liiketoimintaympäristön haasteisiin ja tekee Fortumista pelaajan, joka asettaa riman korkealle pohjoismaisessa energiakaupassa.

”Meillä on tulevaisuuden visio digitaalisesta energiakaupasta ja siitä, miten operoida voimalaitoksia optimaalisimmin sähköntuotannon tarpeisiin. Christian Jacobsson on työskennellyt tällä alalla digitaalisten sovellusten kanssa, kehittänyt useita digitalisaation käyttötapoja useiden vuosien ajan, ja hän auttaa meitä kehittämään energiamarkkinoiden analytiikkakykyämme uudesta näkökulmasta”, sanoo Simon-Erik Ollus, Fortum Trading and Asset Optimisation -yksikön johtaja.

Arun Aggarwal, SVP Business Technology
Simon-Erik Ollus, VP Trading & Asset Optimisation

Ole hyvä ja ota yhteyttä News Deskiimme haastatteluja varten (kello 9.00-17.00 GMT+2):
Fortum News Desk
newsdesk@fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 5,4 miljardia euroa ja 59 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi