Fortum käynnistää Circular Solutions -liiketoimintojensa strategisen arvioinnin

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 4.8.2023 KLO 9.00

Fortum on päättänyt arvioida Circular Solutions -liiketoimintojensa tulevaisuuden vaihtoehtoja osana liiketoimintaportfolion jatkuvaa kehittämistä, ja toimintojen myynti on yksi mahdollisista vaihtoehdoista. Fortum tiedotti maaliskuussa 2023 uuden strategian julkaisun yhteydessä, että Circular Solutions -liiketoiminnot eivät ole yhtiön strategian keskiössä. Fortum keskittyy strategiassaan puhtaan energian tuottamiseen ja teollisuuden dekarbonisaation edistämiseen Pohjoismaissa. Fortum arvioi ja optimoi liiketoimintojaan jatkuvasti luodakseen lisäarvoa ja uutta kasvua.

Circular Solutions -liiketoiminnot vastaavat Fortumin kierrätys- ja jätehuoltopalveluista sekä laitosten käytöstä, ylläpidosta ja kehittämisestä sekä turbiini- ja generaattoripalveluista ja biopohjaisista ratkaisuista. Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminto (Recycling & Waste) tarjoaa teollisille ja kuntasektorin asiakkaille kokonaisvaltaisia jätehuoltopalveluita, kierrätysratkaisuja sekä kierrätettyjä raaka-aineita. Kierrätys- ja jäteliiketoiminnot käsittävät ympäristöjätehuoltopalvelut, tavanomaisten ja ongelmajätteiden käsittelyn sekä voimalaitosten kunnossapito-osaamisen sekä materiaalien kierrätyspalvelut. Materiaalienkierrätyspalvelut kattavat ratkaisut niin akkuihin, muoviin, metalleihin kuin myös tuhkaan ja kuonaan.

Vuonna 2022 Circular Solutionsilla oli noin 1 300 työntekijää pääosin Pohjoismaissa (Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa), ja liiketoimintojen vertailukelpoinen käyttökate oli noin 70 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 lopussa Circular Solutions -liiketoimintojen sidottu pääoma oli noin 700 miljoonaa euroa.

Arviointi oletetaan saatavan päätökseen noin vuoden kuluessa. Arviointi ei välttämättä johda toimenpiteisiin, ja Fortum tiedottaa asiasta lisää, jos ja kun se on ajankohtaista.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 010 453 6150

Media:
Newsdesk: puh. 040 198 2843

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi