Fortum käynnistää kumppanuuden Spinnovan kanssa kasvattaakseen edelleen biopohjaista ekosysteemiään

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 8.5.2019

Fortum ja kestävän kehityksen mukaisia tekstiilikuituja valmistava Spinnova Oy ovat käynnistäneet kumppanuuden kehittääkseen kuitua maanviljelyn tähteistä ja puubiomassasta. Yhteistyöllä Fortum luo edelleen perustaa uusille merkittäville liiketoiminnoille, jotka parantavat resurssitehokkuutta ja tarjoavat älykkäitä ratkaisuja puhtaampaan maailmaan.

Fortum arvioi parhaillaan erilaisia biomassan fraktiointiteknologioita. Yhtiö on tunnistanut mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) yhdeksi mahdolliseksi välituotteeksi, jota voidaan tuottaa selluloosafraktiosta. Spinnovan teknologia, joka on tällä hetkellä suuren teollisen mittakaavan pilotointivaiheessa, muuttaa MFC:n suoraan kuiduksi ilman liuottamista tai haitallisia kemiallisia prosesseja. Prosessi on suljettu ja siitä saatava kierrätettävä kuitu on kestävämpi vaihtoehto puuvillalle ja fossiilisille raakaaineille, joita käytetään erilaisissa tekstiilikuiduissa ja kankaissa.

”Spinnovan toimialaa muuttava teknologia on ainutlaatuinen maailmassa. Teknologian yhteinen pilotointi innovatiivisilla raaka-aineilla ja erityisesti maanviljelyn täh-teillä on meille hieno mahdollisuus. Biotaloudessa on välttämätöntä tutkia useita materiaali- ja prosessivaihtoehtoja, jotta loppusovelluksiin saadaan parhaat mahdolliset ominaisuudet. Siksi työskentely teknologiayhtiöien kanssa jo varhaisessa vaiheessa on ratkaisevaa”, kertoo Fortumin biopohjaisten ratkaisujen johtaja Heli Antila. ”Haluamme osallistaa alan avaintoimijoita yhteistyöhön kestävien materiaalien kehittämiseksi ja tuottamiseksi.”

Spinnova-kumppanuus on osa Business Finlandin ohjelmaa, joka rahoittaa bio- ja kiertotaloutta edistäviä projekteja. Ohjelman kokonaisarvo on yhteensä 14,4 miljoonaa euroa. Fortum on saanut ohjelmalta rahoitusta kehittääkseen korkean jalostusasteen tuotteita maatalouden tähteistä ja puubiomassasta.

Lisätietoja: Heli Antila, johtaja, biopohjaiset ratkaisut, puh. 040 571 7188

Lisää aiheesta:

Spinnova

Spinnova on suomalainen teknologiayhtiö, joka kehittää ekologista, mullistavaa teknologiaa selluloosapohjaisen tekstiilikuidun tuotantoon. Spinnovan patentoituun menetelmään ei sisälly lainkaan haitallisia kemikaaleja tai sivu- tai jätevirtoja, mikä tekee kuidusta maailman ekologisimman. Spinnova on sitoutunut käyttämään raaka-aineinaan vain FSC-sertifioitua puuta tai jätevirtoja. Spinnovan tavoite on kaupallistaa kuitutuotteensa globaalisti, yhteistyössä merkittävien tekstiilialan brändien kanssa. www.spinnova.fi

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 5,2 miljardia euroa ja 57 % sähköntuotannostamme oli CO2-päästötöntä. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi