Fortum käynnistää tehostamisohjelman kannattavuuden parantamiseksi ja kassavirran turvaamiseksi epävarmassa markkinatilanteessa – päivittää investointiohjeistuksen vuosille 2023–2025

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 2.11.2023 9.00

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkaistavat tiedotteet

Fortumin toimintaympäristö ja yleinen luottamus talouteen ovat edelleen heikentyneet kesän jälkeen. Epävarmuus on lisääntynyt, näkyvyys on heikentynyt ja teollisuuden investointeja on siirtynyt. Samalla inflaatio ja korot ovat pysyneet korkealla. Kannattavuutensa parantamiseksi ja pitkän aikavälin kilpailukykynsä varmistamiseksi Fortum käynnistää toiminnan tehostamisohjelman, jolla pyritään karsimaan kiinteitä kuluja ja turvaamaan kassavirta.

Tavoitteena kiinteiden kulujen vähentäminen 100 miljoonalla eurolla

Fortumin tavoitteena on asteittain vähentää vuositason kiinteitä kustannuksia 100 miljoonalla eurolla vuoden 2025 loppuun mennessä. Tehostamistavoite vastaa noin 10 prosenttia konsernin vuoden 2022 kiinteistä kuluista. Tehostamisohjelmassa varmistetaan strategiaa tukevat priorisoinnit ja resurssit sekä haetaan toimenpiteitä, joilla parannetaan heikommin kannattavien liiketoimintojen tuloksentekokykyä. Tavoitteen saavuttamisen arvioidaan edellyttävän myös henkilöstövähennyksiä.

Päivitetty investointiohjeistus vuosille 2023–2025

Osana tehostamisohjelmaa Fortum päivittää investointiohjeistuksensa. Vuonna 2023 investointien arvioidaan olevan noin 650 miljoonaa euroa (aiempi arvio 700 miljoonaa euroa) ja 550 miljoonaa euroa vuonna 2024 (uusi ohjeistus). Vuosittaisten ylläpitoinvestointien arvioidaan olevan kumpanakin vuonna noin 300 miljoonaa euroa (ei muutosta). Konsernin kasvuinvestoinnit (ilman yritysostoja) valitaan edelleen tarkasti, ja niiden arvioidaan olevan enintään 1 miljardi euroa vuosina 2023–2025 (aiempi arvio enintään 1,5 miljardia euroa).

Fortum aloittaa nyt tehostamisohjelman tarkemman suunnittelun ja tiedottaa näistä myöhemmässä vaiheessa.

Uuden strategian julkaisemisen yhteydessä maaliskuussa 2023 tiedotettiin, että strategiaa toteutetaan vaiheittain. Tulevina vuosina Fortum keskittyy ensiluokkaisten toimintojensa optimointiin ja tehokkuuteen, riskienhallintaan, kannattavuuteen sekä vahvaan kassavirtaan varmistaakseen vakaan suorituskykyyn. Tämä edellyttää tasapainoa investointien, taseen ja osinkojen välillä.

”Nykyinen toimintaympäristö on haastava ja meidän on ryhdyttävä toimenpiteisiin, jotta pystymme hallitsemaan vallitsevaa epävarmaa markkinatilannetta ja turvaamme kilpailukykymme pitkällä aikavälillä. Fortum on kooltaan paljon pienempi yritys kuin vuosi sitten. Meidän on priorisoitava ja sopeutettava toimintojamme vastaamaan nykyistä rakennettamme. Haemme tehokkuutta leikkaamalla kustannuksia ja organisoimalla uudelleen heikommin kannattavia liiketoimintojamme. Haluamme varmistaa, että olemme hyvässä kunnossa ja valmiina vastaamaan kysyntään sen elpyessä”, sanoo toimitusjohtaja Markus Rauramo.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 453 6150

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortumin energia rakentaa maailmaa, jossa ihmiset, yritykset ja luonto menestyvät yhdessä. Olemme yksi Euroopan puhtaimmista energiantuottajista ja toimintaamme ohjaavat kunnianhimoiset ympäristötavoitteet. Tuotamme ja toimitamme luotettavasti puhdasta energiaa ja autamme teollisuusasiakkaitamme vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja kasvamaan. Ydinliiketoimintamme Pohjoismaissa koostuu päästöttömästä ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä sähkön ja kaukolämmön myynnistä kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yhtiömme 5 000 työntekijälle tarjoamme turvallisen ja inspiroivan työympäristön. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. fortum.fi