Fortum käyttää kotimaista bioöljyä yhtenä ainoista kaukolämpötoimijoista Suomessa

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE 30.8.2022

Fortum on aloittanut kaukolämmön tuotannon kotimaisella kestävällä pikapyrolyysibioöljyllä. Sillä voidaan kesän aikana kattaa jopa 20 prosenttia Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten lämmöntarpeesta. Fortumin Vermon lämpölaitoksella käytettävän bioöljyn valmistaa Green Fuel Nordicin Lieksassa sijaitseva tuotantolaitos kotimaisesta sahanpurusta, joka on sahoilla syntyvää teollisuuden sivutuotetta. Bioöljyn käytöstä kaukolämmöntuotannossa on tullut kannattavaa polttoainehintojen noustua merkittävästi.

Kotimainen bioöljy korvaa fossiilista tuontimaakaasua, mikä paitsi varmistaa osaltaan kaukolämmön toimitusten luotettavuuden myös vähentää päästöjä. Bioöljyllä ei tällä hetkellä juurikaan tuoteta kaukolämpöä muualla Suomessa. Fortum ryhtyi testaamaan sen käyttöä jo toukokuussa osana toimitusvarmuutta ja pystyi käynnistämään lämmöntuotannon nopealla aikataululla elokuussa.

”Meillä Suomessa on paljon osaamista ja innovaatiokykyä, joita tarvitaan erityisesti näinä poikkeuksellisina aikoina. Idea bioöljyn käytöstä oli luonteva, koska Vermon lämpölaitoksella on aiemmin käytetty pyrolyysiöljyä ja laitteisto oli jo osin soveltuva nykyiseen käyttöön. Olen iloinen, että löysimme kumppaniksi kotimaisen Green Fuel Nordicin, jolla on valmius kehittää kanssamme kestävää kaukolämmön tuotantoa”, kertoo Timo Piispa, Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnan vetäjä.

”Kiitämme Fortumin ennakkoluulotonta asennetta kotimaista kestävyysjärjestelmän alaisesti tuotettua bioöljyä kohtaan. Green Fuel Nordicin strategia on kasvaa merkittäväksi kansainväliseksi pikapyrolyysibioöljyn tuottajaksi. Kuluneen vuoden aikana kotimaisten yhtiöiden lisäksi useat kansainväliset öljy-yhtiöt ovat tehneet onnistuneita koeajoja valmistamallamme bioöljyllä”, toteaa Antti Wilkman, GFN Oy:n toimitusjohtaja.

Fortumin puhdas kaukolämpö tulee pääosin perustumaan hukkalämmön talteenottoon ja sähköpohjaisiin ratkaisuihin, jotka varmistavat osaltaan vakaan hintatason.

Panu Ahrnberg, tuotantojohtaja, Lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum, panu.ahrnberg@fortum.com, puh. 040 554 2462

Antti Wilkman, toimitusjohtaja, Green Fuel Nordic Oy, antti.wilkman@greenfuelnordic.fi, puh. 040 500 5031

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy

Avainsanat: