Fortum kierrättää Inkoon purkutyömaan metalliromua vientimarkkinoille

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 14.2.2018

Fortum toimittaa ensimmäistä kertaa historiansa aikana metalliromua laivalla vientimarkkinoille. Inkoon hiilivoimalaitoksen purku-urakasta syntyvä metalliromu päätyy metalliteollisuuden raaka-aineeksi Turkkiin. Metalliromulastin on määrä lähteä Inkoosta määränpäähänsä keskiviikkona 14.2.2018.

"Metalliromu toimitetaan tällä kertaa turkkilaiselle terästehtaalle, missä siitä sulatetaan uutta terästä rakennusteollisuuteen. Käytännössä voimalaitoksen seinästä purettu metalli päätyy takaisin kiertoon eli osaksi uutta rakennusta", kertoo Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan kehitysjohtaja Tero Holländer.

Fortum on tehnyt toimituksesta sopimuksen Cronimet Nordicin kanssa. Yhtiö on yksi Euroopan johtavista metallien kierrättäjistä. Merikuljetuksesta vastaa suomalainen teollisuuden raaka-aineiden kuljetuksiin erikoistunut perheomisteinen varustamo Meriaura.

Inkoon hiilivoimalaitoksen purku-urakka on Suomen tämän hetken suurin ja yksi teollisuushistoriamme suurimmista. Purusta arvioidaan syntyvän erilaisia materiaaleja kaikkiaan noin 230 000 tonnia. Metallijakeet lajitellaan purkamisen yhteydessä ja toimitetaan työmaalta raaka-aineeksi niin kotimaiselle kuin ulkomaiselle terästeollisuudelle sekä romua jatkojalostaville yrityksille.

"Romu on arvokasta raaka-ainetta teollisuudelle. Metallien kierrättäminen säästää myös luonnonvaroja ja vähentää hiilidioksidipäästöjä, koska metalli voidaan sulattaa uusiksi tuotteiksi yhä uudelleen lähes ikuisesti", Tero Holländer sanoo.

Fortum päätti Inkoon vanhentuneen hiilivoimalaitoksen purkamisesta vuoden 2016 lopulla. Purkutyöt alkoivat keväällä 2017 ja etenevät kolmessa vaiheessa jatkuen vuoteen 2019. Kaikesta purkumateriaalista on tähän mennessä kyetty kierrättämään jopa 58 prosenttia.

Tero Holländer, Head of Business Development and Product Sales, Recycling and Waste Solutions, p. 040 861 5071

Lisää aiheesta:

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi

Avainsanat: