Fortum kommentoi pohjoismaisten johdannaismarkkinoiden vaikeaa tilannetta

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 29.8.2022 KLO 11.23

Tiedoteluokka: Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Fortumin totesi puolivuotiskatsauksensa julkistuksen yhteydessä viime viikolla, että Euroopan energiakriisi on seurausta Venäjän päätöksestä käyttää energiaa aseena ja vaikuttaa nyt myös pohjoismaisiin markkinoihin. Erittäin voimakkaasti nousseet sähkön spot- ja futuurihinnat ovat johtaneet myös ennennäkemättömän korkeisiin vakuusvaatimuksiin sähköntuottajille, jotka suojaavat sähkönmyyntiään pohjoismaisilla johdannaismarkkinoilla.

Pohjoismaissa sähkön hinnat jatkoivat nousuaan viime viikon lopulla. Perjantaina 26.8 markkinoiden sulkeutuessa Fortumin (ilman Uniperia) vakuusvaateet Nasdaqissa olivat jo noin 5 miljardia euroa, noustuaan noin miljardin viikossa. Yhtiöllä on tällä hetkellä riittävät varat vakuusvaatimusten täyttämiseksi. Fortum seuraa tilannetta tarkasti ja tiedottaa, jos tilanne olennaisesti muuttuu.

Varautuakseen poikkeuksellisen hintakehityksen jatkumiseen Fortum keskustelee enemmistöomistajansa Suomen valtion kanssa keinoista yhtiön rahoitusaseman turvaamiseksi kunnes suojausten kohteena olevat sähköerät menevät toimitukseen ja vakuudet palautuvat. Fortumin suurin altistus liittyy vuoden 2023 termiineihin (Nordic 2023 system future contracts). Fortumin tytäryhtiö Uniper vastaa itse omista vakuusvaateistaan.

Fortum ollut yhteydessä myös pohjoismaisten markkinoiden toimintaa valvoviin ja sääteleviin viranomaisiin ja pyytää, että nämä ryhtyvät välittömästi toimiin markkinoiden vakauttamiseksi. Jopa pienehkön markkinatoimijan ajautuminen maksukyvyttömäksi olisi vaikeaa hallita nykyisillä korkeilla hintatasoilla ja se aiheuttaisi merkittävää häiriötä pohjoismaisille sähkömarkkinoille. Pidemmällä aikavälillä tulee muuttaa vakuusvaatimuksia säätelevää EU:n EMIR-lainsäädäntöä (European Market Infrastructure Regulation), sillä nykyisellään samat vaatimukset koskevat niin sähköntuottajia kuin finanssitoimijoita. EMIR-säätelyn muuttaminen edellytys sille, että johdannaismarkkinoiden vakaus ja ennustettavuus saadaan palautettua. Tämä on tärkeää niin sähköntuottajille kuin kuluttajille.

Ingela Ulfves
sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Sijoittajat ja analyytikot:
Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Media:
Fortum News Desk, puh. 040 198 2843

Jakelu:

www.fortum.fi

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy