Fortum kutsuu startupeja innovaatiokilpailuun

Fortum järjestää startupeille ja ohjelmistokehittäjille suunnatun innovaatiokilpailun yhdessä Industryhackin kanssa.

Kilpailu huipentuu 13.-15. toukokuuta järjestettävään Hack the Turbine -hackathoniin, jossa osallistujat pääsevät tutustumaan energiantuotantoon yhdessä Fortumin asiantuntijoiden kanssa.

– Avoimen innovaation yhteistyö startupien ja ohjelmistokehittäjien kanssa on strategiamme ytimessä. Haluamme löytää uusia ja ketteriä tapoja käynnistää yhteistyötä tuotekehityksen parissa, kertoo Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila.

Start-up-yrityksillä on yhä merkittävämpi rooli muuttuvan energiasektorin uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien kehittäjinä. Digitalisaation avulla on mahdollista sekä parantaa nykyisen toiminnan tuottavuutta että kehittää uusia tuotteita ja palveluja asiakkaille.

Kehittäjien haasteina tapahtumassa ovat esimerkiksi koneoppimiseen perustuva ennakoiva voimalaitosten huoltotarpeen analysointi, voimalaitoksesta saatavan datan visualisointi sekä etähuolto lisätyn ja virtuaalitodellisuuden teknologioiden avulla. Fortum tarjoaa osallistuvien tiimien käyttöön reaaliaikaista ja historiadataa energiantuotannosta useasta tuotantolaitoksesta. Hackathonin parhaat palkitaan yhteensä 4 500 eurolla, ja kilpailun parhaiden tiimien kanssa voidaan jatkaa tuoteideoiden pilotointia yhdessä Fortumin kanssa. Lisätietoja kilpailusta löytyy www.industryhack.com/fortum.

Hackathon järjestetään Espoossa Suomenojan voimalaitoksella ja Fortumin pääkonttorilla Keilaniemessä.

Fortum: Sari Vehtari, 040 565 4506 tai sari.vehtari@fortum.com
Industryhack: Petri Vilén, 040 706 9094 tai petri@industryhack.com