Fortum lopettaa Consumer Solutions -liiketoiminnan ja Puolan kaukolämpöliiketoiminnan strategiset arvioinnit

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 3.3.2022 KLO 8.30

Fortum on tehnyt päätöksen lopettaa yhtiön sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan (Consumer Solutions) sekä yhtiön Puolan kaukolämpöliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen arvioinnin voimakkaan markkinaheilunnan johdosta.

Fortum jatkaa näiden liiketoimintojen kehittämistä osana konsernia. Lisäksi yhtiö arvioi vaihtoehtoja hiilestä luopumiseksi Puolan tuotantolaitoksilla. Fortum on sitoutunut sähkön ja lämmön tuotantonsa hiilineutraaliuuteen Euroopassa viimeistään vuoteen 2035 mennessä.

Osana strategiansa toteuttamista Fortum arvioi ja optimoi jatkuvasti liiketoimintojaan uuden kasvun ja arvonluonnin mahdollistamiseksi. Yhtiö on menestyksellisesti kehittänyt liiketoimintojaan ja määrätietoisesti vähentänyt tuotantolaitostensa päästöjä. Vuosina 2020–2021 Fortum myi ydinliiketoimintaan kuulumattomia liiketoimintojaan yhteensä 5,3 miljardilla eurolla.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Rauno Tiihonen, IR-päällikkö, puh. 010 453 6150

Nora Hallberg, IR-päällikkö, puh. 040 720 1775

Consumer Solutions ja City Solutions -divisioonan kaukolämpöliiketoiminta lyhyesti

Consumer Solutions -segmentti kattaa sähkö- ja kaasutuotteiden vähittäismyynnin Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Puolassa ja Espanjassa, mukaan lukien asiakaspalvelun ja laskutuksen. Fortum on Pohjoismaiden suurin sähkön vähittäismyyjä, ja yhtiöllä on noin 2,2 miljoonaa asiakasta ja useita eri tuotemerkkejä. Consumer Solutions tarjoaa sähkötuotteita ja niihin liittyviä lisäarvopalveluja sekä digitaalisia kuluttajaratkaisuja pääasiassa yksityiskuluttajille ja pienille yrityksille. Vuonna 2021 Consumer Solutionsin henkilöstö oli keskimäärin noin 1 100.

Fortumin City Solutions -divisioonalla on kaukolämpöliiketoimintoja Puolassa, Suomessa ja Norjassa. Puolassa on kaksi sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitosta (Cooling and Heating Plant, CHP) ja yli 800 kilometrin kaukolämpöverkosto, joka palvelee noin 360 000 kotitaloutta Płockin, Wroclawin, Częstochowan, Zabrzen ja Bytomin kaupungeissa. Vuonna 2021 Puolan lämmitystoiminnan henkilöstö oli keskimäärin noin 290.

Suomessa Fortumilla on CHP-laitos Espoossa sekä yhteisomisteinen CHP-laitos Naantalissa. Norjassa Fortum Oslo Varme on Fortumin ja Oslon kaupungin yhteisomistuksessa ja se on maan suurin kaukolämmön toimittaja.

Fortum ja Uniper muodostavat eurooppalaisen energiakonsernin, jonka tavoitteena on mahdollistaa siirtymä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Noin 50 gigawatin sähköntuotantotehomme, laajan kaasun tuonti- ja varastointitoimintamme sekä kansainvälisen trading-liiketoimintamme ansiosta olemme asiakkaillemme luotettava energiakumppani Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Olemme jo nyt Euroopan kolmanneksi suurin CO2-vapaan sähkön tuottaja ja myös kasvumme kohdistuu puhtaaseen sähköön, vähähiiliseen energiaan ja tulevaisuuden vetytalouden rakentamiseen. Kehitämme lisäksi ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä ja kaupunkeja vähentämään ympäristöjalanjälkeään. Meillä on yhteensä 20 000 työntekijää ja toimintoja 40 maassa; tämä tarkoittaa osaamista, resursseja ja riittävää läsnäoloa vauhdittamaan energiamurrosta kohti puhtaampaa maailmaa. fortum.fi; uniper.energy