Fortum lopettaa sähköntuotannon Inkoon hiilivoimalaitoksella

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.8.2013

Fortum on päättänyt lopettaa sähköntuotannon Inkoon hiilivoimalaitoksellaan. Tuotantotoiminta loppuu helmikuussa 2014, jonka jälkeen yhtiö siirtää voimalaitoksen kolme yksikköä pitkäaikaiseen säilöntään. Päätöksen seurauksena Fortum kirjaa 25 miljoonan euron arvonalentumistappion Power-divisioonan vuoden 2013 kolmannen neljänneksen tulokseen.

Inkoon voimalaitokselta vähennetään noin 80 työpaikkaa viimeistään helmikuussa 2014. Fortum käynnisti 12.6. voimalaitoksen koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka päättyivät 24.7. Voimalaitoksella työskentelee yhteensä noin 90 henkilöä.

Päätöksen taustalla on Inkoon voimalaitoksen heikko kannattavuus. Hiililauhdevoiman tarve pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla on vähentynyt talouden taantuman ja sähkön tukkuhintojen laskun myötä. Voimalaitoksen käyttöaste on siksi ollut alhainen viime vuosina. EU:n teollisuuden päästödirektiivin (IED) vaatimukset ovat tuomassa vielä lisärasitusta vanhojen hiilivoimalaitosten kannattavuuteen.

Tuotantotoiminnan lopettamiseen johtavaa päätöstä edelsi selvitys, jonka aikana yhtiö arvioi Inkoon hiilivoimalaitoksen toiminnan vaihtoehtoja tulevaisuudessa. Muut vaihtoehdot olivat nykyisen toiminnan jatkaminen tai voimalaitoksen osittainen sulkeminen.

”Henkilöstövähennykset ovat erittäin valitettavia, mutta tässä tilanteessa väistämättömiä. Tuemme työnsä menettävien työntekijöiden työnhakua ja uudelleensijoittumista monin keinoin. Selvitämme seuraavien kuukausien aikana myös Inkoon alueen käyttöä muihin tarkoituksiin, sillä voimalaitosalueen sijainti sataman läheisyydessä voi antaa siihen mahdollisuuksia”, sanoo Power-divisioonan johtaja Matti Ruotsala Fortumista.

Helena Aatinen
viestintäjohtaja, konserniviestintä

Matti Ruotsala, johtaja, Power-divisioona, puh. 040 048 7052
Pauliina Vuosio, johtaja, talousviestintä, puh. 050 453 2383

Jakelu:
www.fortum.com/fi

Taustaa Inkoon voimalaitoksesta

Vuosina 1974 - 1978 käyttöönotettu Inkoon voimalaitos on viime vuosikymmenet toiminut varavoimalaitoksena ja on tuottanut sähköä Pohjoismaisille markkinoille pääosin kulutushuippujen aikana. Voimalaitos koostuu neljästä 250 megawatin yksiköstä, joista osa on ollut pitkiä aikoja pois markkinoilta pidennetyssä käynnistysvalmiudessa.

Inkoon voimalaitoksen kolmosyksikkö oli osa Energiamarkkinaviraston tehoreservikapasiteettia lokakuusta 2011 kesäkuun 2013 loppuun. Inkoon voimalaitos ei tullut enää valituksi jatkokaudelle tänä keväänä. Maaliskuun lopussa, 27.3.2013 Fortum ilmoitti pohjoismaiseen sähköpörssiin, Nord Pool Spotiin sulkevansa voimalaitoksen nelosyksikön, joka ei ole ollut lainkaan tuotannossa vuoden 2008 jälkeen. Ilmoituksen jälkeen voimalaitoksen kokonaiskapasiteetti laski 750 megawattiin.