Fortum menestyi vastuullisuusraportointikilpailussa

​FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 23.11.2016

Fortumin Kestävän kehityksen raportti 2015 on menestynyt vuoden 2016 vastuullisuusraportointikilpailussa. Raportti palkittiin Veronmaksu-sarjan voittajana sekä sijoittajien mielestä parhaana raporttina 22.11.2016.

Veronmaksu-kilpailusarjassa arvioitiin monipuolisesti yhtiöiden veroraportointia. Kilpailutuomariston mukaan Fortumin veroihin liittyvä raportointi on kokonaisuudessaan kattavaa, minkä lisäksi yhtiön raportti sisältää valtavirrasta poikkeavia elementtejä, kuten raportointi verojen maksun linkittymisestä koko arvoketjuun, tietoa konsernin verotiimin organisaatiosta ja päätehtävistä sekä verotusympäristöön liittyvistä haasteista.

Fortumin raportti oli myös sijoittajien valinta parhaaksi vastuullisuusraportiksi. Palkitsemisperusteissa raportin todettiin olevan selkeä ja siinä esitetään onnistuneesti ESG-tekijät tärkeänä osana yrityksen arvonluontia. Fortumin arvioitiin raportoinnin perusteella ymmärtävän kestävän kehityksen luomat liiketoimintamahdollisuudet ja osaavan kertoa linkityksen selkeästi. Sijoittajat arvostivat myös raportin tiivistä muotoa ja veroraportoinnin avoimuutta.

Sijoittajan valinnan teki vastuullisen sijoittamisen yhdistyksen FinSifin hallituksen jäsen Kirsi Keskitalo.

Vuoden 2016 vastuullisuusraportointikilpailussa arvioitiin kaikkiaan 146 yrityksen ja organisaation raportit, jotka koskevat vuotta 2015 tai on julkaistu 1.8.2015-31.7.2016 välisenä aikana. Kilpailun järjestivät yhteistyössä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, FIBS, Finsif, Nasdaq Helsinki, Suomen Tilintarkastajat ry, työ- ja elinkeinoministeriö, Ympäristöjohtamisen yhdistys sekä ympäristöministeriö. Stora Enso voitti kilpailun pääpalkinnon, ja Fortumin lisäksi muita palkittuja olivat KONE, Neste, Nokia ja UPM.

FortumFortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi