Fortum monipuolistaa kumppanuuspohjaansa tuulivoiman tuotannossa Venäjällä

FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 31.12.2020 KLO 15.00

Fortum on monipuolistanut kumppanuuspohjaansa tuulivoiman tuotannossa Venäjällä ja aloittanut yhteistyön Russian Direct Investment Fundin (RDIF) johtaman kansainvälisten sijoittajaryhmän kanssa. Fortumin ja Rusnanon tuulivoimasijoitusrahasto on myynyt 50 megawatin Uljanovsk 2 ja 300 megawatin Rostovin tuulipuistot äskettäin RDIF:n kanssa perustetulle yhteisyritykselle. Fortum omistaa 49 prosentin osuuden yhteisyrityksestä.

Strategiansa mukaisesti Fortum aikoo kasvattaa maatuulivoimaan ja aurinkovoimaan perustuvaa sähköntuotantoaan merkittävästi. Voimalaitokset rakennetaan osittain omaan taseeseen ja osittain hyödyntäen erilaisia yhteistyömuotoja.

Kaupat tehdään uusiutuvan energian kapasiteetteihin liittyvien investointien kehittämiseksi Venäjällä. Fortum on aikaisemmin julkistanut, että sen sijoittama oma pääoma mainittuihin investointeihin on enintään 15 miljardia ruplaa.

Tammikuussa 2019 käyttöönotettu 50 megawatin Uljanovsk 2 -tuulipuisto oli Fortumin ja Rusnanon tuulivoimasijoitusyhtiön ensimmäinen kumppanuushanke, ja Rostovin 300 megawatin tuulipuistot aloittivat sähköntuotannon aiemmin tänä vuonna.

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja puh. 040 5151 531
Måns Holmberg, IR Manager, sijoittajasuhteet ja talousviestintä puh. 044 518 1518
Rauno Tiihonen, IR Manager, sijoittajasuhteet puh. 010 453 6150

Fortum on eurooppalainen energiayhtiö, jolla on toimintaa yli 40 maassa. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, kaasua, lämpöä, jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Yhdessä tytäryhtiömme Uniperin kanssa olemme Euroopan kolmanneksi suurin CO2-päästöttömän sähkön tuottaja. Noin 19 000 ammattilaistamme sekä yhteinen, noin 69 miljardin euron taseemme takaavat, että meillä on kokoa, asiantuntemusta ja voimavaroja kasvaa ja viedä energiamurrosta eteenpäin. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä ja Uniperin osake Frankfurtin pörssissä. www.fortum.fi