Fortum muurasi peruskiven Baltian ensimmäiselle jätettä hyödyntävälle sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle

Fortum muurasi tänään peruskiven Liettuan Klaipedaan rakennettavalle sähkön ja lämmönyhteistuotantolaitokselleen (CHP). Uusi laitos on ensimmäinen jätettä polttoaineenaan hyödyntävä CHP-laitos Baltian maiden alueella.

Fortumin uudessa CHP-laitoksessa käytetään parhainta olemassa olevaa tekniikkaa, ja se täyttää sekä EU:n että paikalliset ympäristövaatimukset. Voimalaitos käyttää polttoaineinaan yhdyskunta- ja teollisuusjätettä sekä biopolttoaineita. Sen tuotantokapasiteetin arvioidaan olevan noin 60 megawattia (MW) lämpöä ja 20 MW sähköä.

Uudella voimalaitoksella tuotettu kaukolämpö korvaa Klaipedan kaupungin vanhaa maakaasuun perustuvaa erillistä lämmöntuotantoa. Sähkön ja lämmön yhteistuotantoon siirtyminen parantaa huomattavasti energiatehokkuutta ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä alueella. Laitoksella on myös olennainen rooli Klaipedan kaupungin jätehuollossa, sillä sen ansiosta jätteiden kaatopaikkasijoitusta voidaan vähentää merkittävästi.

Investoinnin kokonaisarvo on noin 140 miljoonaa euroa. Laitoksen kaupallinen käyttö alkaa vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä.

Jaakko Vähä-Piikkiö, Fortumin Heat-divisioonan Baltian alueen johtaja, puh. +358 50 453 2009