Fortum myy 10 %:n omistusosuutensa Hafslund Produksjonissa Svartisenille

FORTUM OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 13.6.2018 KLO 9:00

Fortum on sopinut myyvänsä 10 prosentin omistusosuutensa Hafslund Produksjon Holding AS:stä Svartisen Holding AS:lle. Svartisen on norjalainen yhtiö, jonka omistajina ovat Vantaan Energia Oy, Oy Turku Energia - Åbo Energi Ab ja Oulun Seudun Sähkö. Fortum osti nyt myytävän osuuden Hafslund-omistusjärjestelyn yhteydessä vuonna 2017.

Osakkeiden kauppahinta on noin 160 miljoonaa euroa ja kauppa arvioidaan saatavan päätökseen kesäkuussa 2018. Fortum arvioi kirjaavansa noin 75 miljoonan euron myyntivoiton Generation-segmentin vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokseen.

"Vähemmistöosakkuus Hafslund Produksjonissa on ollut meille finanssisijoitus, eikä näin ollen ole osa Fortumin ydinliiketoimintaa. Keskitymme kassavirran tuottamiseen ja toiminnan tehostamiseen, ja sen myötä arvioimme jatkuvasti mahdollisuuksia optimoida omistuksiamme", sanoo Fortumin talousjohtaja Markus Rauramo.

Hafslund Produksjon on Etelä-Norjassa toimiva vesivoiman tuotantoyhtiö. Vuonna 2017 yhtiön tuotanto oli 3,2 TWh.

Ingela Ulfves
Sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja

Ingela Ulfves, sijoittajasuhde- ja talousviestintäjohtaja, puh. 040 515 1531
Måns Holmberg, päällikkö, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. 044 518 1518